تفاوت قابل توجه بین دانه های قهوه عربیکا و روبوستا

پس از برشته شدن ، تقریباً تمام دانه های قهوه یکسان به نظر می رسند. اما آیا می دانید که در واقع ده ها نوع مختلف دانه قهوه وجود دارد؟ اگرچه نوبت به فنجان روزانه شما می رسد ، در واقع فقط دو مورد مهم هستند: عربیکا و روبوستا. این دو نوع اصلی قهوه است که برای نوشیدن کشت می شوند.

چه تفاوتی بین این دو وجود دارد؟ قابل توجه است و درک آن هنگام انتخاب قهوه مفید است.

این دو نوع قهوه از نظر طعم ، شرایط رشد ، قیمت متفاوت هستند. لوبیای عربیکا طعم شیرین تر و نرم تری دارد و دارای تن شکر ، میوه و توت است. اسیدیته آنها با طعم شراب که مشخصه  یک قهوه با اسیدیته عالی ، خاص تر  است. با این حال ، روبوستا طعم قوی تر و خشن تری دارد ، شبیه دانه و طعم خوشمزه بادام زمینی است. آنها حاوی کافئین دو برابربیشتر نسبت به  لوبیای عربیکا هستند و به طور کلی در مقایسه با عربیکا از کیفیت پایین تری برخوردارند. برخی از روبوستاها از کیفیت بالایی برخوردارند و به ویژه در اسپرسوها به دلیل عطر و طعم عمیق و وخوب آنها ارزش زیادی دارند.

 

با این وجود رشد روبوستاها آسان تر است آنها می توانند در ارتفاع کمتری نسبت به عربیکا رشد کنند  و در برابر آفات و شرایط آب و هوایی آسیب پذیر نیستند، آنها خیلی سریعتر محصول تولید می کنند که برای نتیجه بهتر چندین سال زمان لازم است که محصول بیشتری در هر درخت دهند.

 

عربیکا 75% از کل تولید قهوه در جهان را تشکیل می دهد. اسیدیته و ترکیبات طعم پیچیده آن به این معنی است که در طعم تولید شده تنوع بسیار بیشتری وجود دارد. به طور کلی شیرین تر است و دارای طعمی مانند میوه ها ، شکلات و آجیل را دارد. به طور کلی ، قیمت آن از روبوستا گرانتر است. به این دلیل که ظرافت بیشتری دارد و برای رشد به شرایط خاص تری برای کشت مانند آب و هوا و ارتفاع نیاز دارد. دانه های قهوه از گونه های عربیکا به طور کلی بیضی شکل ، دارای چین و چروک مشخص و بزرگتر از دانه های روبوستا هستند.

 قهوه روبوستا 25٪ از تولید قهوه در جهان را تشکیل می دهد و بیشتر در ویتنام ، آفریقای غربی ، اندونزی و سایر مناطق جنوب شرقی آسیا پرورش می یابد. میزان اسیدیته روبوستا نسبت به قهوه عربیکا کمتر است ، به این معنی که طعم آن معمولاً شیرین تر است. با توجه به اسیدیته و ترکیبات طعم دهنده ساده تر ، درخت قهوه روبوستا بسیار قابل دسترس تر نیز هست و در برابر آب و هوا و مخاطرات طبیعی بسیار مقاوم است ، این دلیل اصلی ارزان بودن آن به طور متوسط یک سوم از عربیکا است. روبوستا  به طور کلی حدود 25٪ کافئین بیشتری دارد. دانه های قهوه از گونه روبوستا به طور كلی كوچكتر و دایره ای تر از دانه های عربیکا هستند ، همچنین معمولاً رنگ پریده تر هستند و چین آن كمتر است.

 

کدام یک از انواع قهوه را استفاده می کنیم؟ برخلاف اکثر تولیدکنندگان قهوه فوری ، فقط از 100٪ قهوه عربیکا درجه بالا استفاده کنید . استفاده از 100٪ عربیکا در قهوه فوری با توجه به اینکه معمولاً محدودیتی در پرداخت هزینه مردم برای قهوه فوری وجود دارد بسیار نادر است.   .

دانه های قهوه عربیکا بلندتر و بزرگتر از روبوستا هستند و دارای نواری منحنی شکل هستند. قبل از بو داده شدن ، رنگ آن یک رنگ سبز روشن است.

 

روبوستا کوچکتر و بیضی تر از عربیکا هستند ، و دارای خط منحنی (تقریبا مستقیم) کمتری هستند. قبل از بو داده شدن ، رنگ آن یک رنگ سبز کمرنگ است.

 

تفاوتهای کلی در دنیا نشان داده است که  دو نوع اصلی قهوه وجود دارد ، عربیکا و روبوستا به طور کلی ، تفاوت بین دو نوع مرکز قهوه در مورد طعم ، انرژی ، هزینه ، مکان ها و شرایط رشد آنها و روش های مربوط به کشت و برداشت آنها. از بین دو نوع ، عربیکا نسبت به روبوستا از محبوبیت بالاتری برخوردار است ، زیرا تمایل دارد طعم بیشتری داشته باشد و تلخی آن نیز کمتر باشد (عربیکا  طعم شیرین تر و لطیف تری دارد ، با کمی طعم میوه ای ، در حالی که رنگ سخت تر و دانه ای شکل است). به همین دلیل ، بیش از 75 درصد از تمام قهوه های تولید شده در سراسر جهان عربیکا است .

 

تفاوت های اصلی بین عربیکا و قهوه فوری ، انرژی عربیکا ضعیف تر است و تقریباً نیمی از کافئین دارد. طعم عربیکا شیرین تر و نرم تر میباشد ، در حالی که روبوستا به طور کلی تلخ و خشن تر است. خرید عربیکا گرانتر از روبوستا است. گیاهان عربیکا در حین کشت به کارهای دستی نیمه ماهرانه بیشتری نیاز دارند ، زیرا در دامنه های بلند رشد می کنند و رفتار خشن را دوست ندارند فرآیند روبوستا بسیار مکانیزه تر است زیرا می توان آنها را در دشت های هموار پرورش داد. گیاهان روبوستا  سرسخت تر هستند. گیاهان عربیکا در برابر آفات و بیماری ها بسیار آسیب پذیر هستند.

 

عربیکا بیشترین هزینه را دارد. دلیل این امر این است که گیاهان سخت تر رشد می کنند (به ارتفاعات و کار دستی بیشتری نیاز دارند) ، بلوغ آنها طولانی تر میباشد، عملکرد کمتری دارند و بیشتر در معرض آفات و شرایط بد آب و هوایی هستند.

 

در کشورهای غربی مانند آمریکا ، شما عربیکا را معمولا در کافی شاپ ها و فروشگاه های تخصصی می یابید. قهوه ارزان تر ترکیبی از دو نوع دانه قهوه است ، یا حاوی روبوستا و نیم دانه است. قهوه فوری تقریباً کاملاً مخلوط روبوستاست. در ایتالیا ، اسپرسوی گران قیمت معمولاً کاملاً از قهوه عربیکا تشکیل می شود. اسپرسوی ارزان قیمت معمولاً روبوستا را با عربیکا مخلوط کرده اند. با این حال ، بعلاوه کاهش هزینه ها ، گاهی اوقات می توان روبوستا را نیز اضافه کرد تا قهوه اسپرسو استحکام و همچنین بهبود کف آن را داشته باشد .

 

تفاوت در روبوستا همانطور که از نامش پیداست قویتر از قهوه عربیکا است. لوبیا حاوی حدود دو برابر کافئین است و بیش از حد کافئین ،باعث ایجاد طعم تلخ می شود. به همین دلیل است که قهوه روبوستا اغلب یا با قهوه عربیکا یا با نیم دانه مخلوط می شود تا قدرت را ضعیف کرده و تلخی را جبران کند.

گیاهان قهوه عربیکا به طور معمول در دامنه ها زیاد پرورش می یابند ، آنها نور آفتاب را دوست دارند اما درجه حرارت بالا نیست. آنها همچنین در برابر رفتار ناهموار واکنش بد نشان می دهند. این بدان معنی است که آنها برای چیدن حبوبات به نیروی کار نسبتاً ماهری نیاز دارند.

 

از طرف دیگر ، روبوستا را می توان در دشت های گرم پرورش داد و قسمت عمده برداشت را می توان مکانیزه کرد. زمین های تولید شده برای تولید این نوع قهوه می باشد از این رو برای تولیدکنندگان جذاب تر است که می تواند مقرون به صرفه تر باشد.

 

کدام کشورها هر نوع دانه قهوه را رشد می دهند قهوه عربیکا عمدتا در برزیل ، کلمبیا ، اتیوپی ، هندوراس ، پرو ، گواتمالا ، مکزیک ، نیکاراگوئه ، السالوادور و کاستاریکا کشت می شود. قهوه روبوستا عمدتا در ویتنام ، برزیل ، اندونزی ، هند ، ساحل عاج ، اوگاندا ، مالزی ، تایلند ، کامرون و توگو کشت می شود

 

عربیکا در برابر روبوستا :

 برخی از افراد استدلال می كنند كه از بین دو نوع دانه قهوه ، قهوه عربیكا از نظر اخلاقی به روبوستا ترجیح داده می شود ، زیرا این روشها به این معنی است كه اشتغال برای مردم محلی در معیشت سنتی فراهم می شود زیرا گیاهان عربیکا حساس هستند و در ارتفاعات رشد می کنند ، آنها باید توسط کارگران باتجربه انتخاب شوند.

از طرف دیگر ، کشت روبوستا مکانیزه تر است و به کارگران بسیار کمتری نیاز دارد. بنابراین می تواند به زیرساخت های اجتماعی محلی و محیط زیست آسیب برساند.

 

قهوه عربیکا به طور کلی خوشمزه تر است ، اما رشد آن سخت تر و بنابراین گران تر است. روبوستا مقرون به صرفه تراما طعم آن کمتر قابل قبول است.