درک روانشناسی رنگ برای رستوران ها و برندها

حتی در صنعت غذا و مهمان نوازی ، رنگ نقش زیادی در ادراک بصری ، احساسات و رفتار انسان دارد. من خیلی مجذوب این مبحث شده ام زیرا درک ناخودآگاه ما و نحوه واکنش ما با رنگهایی که می بینیم جالب است. اکثر افراد ، از جمله خودم ، از میزان تأثیر یک رنگ یا "رنگی" در واکنش و تحریک اشتها آگاهی ندارند.

ما با چشم خود غذا می خوریم." "این باعث می شود درک رنگ در بیشتر جنبه های طراحی موفق رستوران مهم باشد."

در این مطلب به بررسی رنگهای اساسی می پردازیم تا درک کنیم چرا رنگ برای برند ، رستوران و شناخت شما مهم است. انتخاب رنگ برای یک آرم ، رنگ های مارک ، طراحی داخلی رستوران یا طراحی منو خود را به سرعت نشان می دهد. این به شما درک کاملی از اینکه  کدام رنگ ها را باید استفاده کنید را به شما می دهد.

 

خصوصیات روانشناختی:

رنگ قرمز

 به عنوان تحریک کننده شناخته می شود و از نزدیک با شور و انرژی ارتباط دارد.

 در رابطه با غذا:

 اشتها را افزایش می دهد ، وقتی رنگ قرمز می بینیم انرژی را تقویت می کنیم و نورون ها در قسمت هیپوتالاموس مغز فعال می شوند. همچنین برای افزایش تکانه های عصبی و افزایش ضربان قلب شناخته شده است.

مثال ها:

 قرمز متداول ترین و موثرترین رنگ مورد استفاده در صنایع غذایی است. به عنوان مثال هنگامی که به بسیاری از شرکت های غذایی یا زنجیره های فست فود نگاه می کنید ، اکثریت دارای رنگ قرمز آرم یا تغییراتی در مارک تجاری خود خواهند بود. وقتی فکر می کنید غذا و رنگ قرمز ممکن است آن را با گوشت لطیف ، یک توت فرنگی آبدار یا حتی یک آب نبات شیرین مرتبط کنید. ممکن است در حال حاضر چشم  شما کاملاً سیراب شود.

موارد استثنایی در این قانون:

 از آنجا که رنگ قرمز بسیاررنگ جیغی است ، اتفاقاً خیلی سریعتر از هر رنگ دیگری واکنش ایجاد می کند و باعث واکنش فوری می شود. آزمایش شده است که پارچه های میز قرمز باعث می شوند فرد بیشتر غذا بخورد ، اما با احتیاط از رنگ استفاده کنید زیرا مقدار زیادی از هر چیز خوب می تواند مضر باشد.

 

 

خصوصیات روانشناختی:

رنگ آبی

 به طور کلی برای مارک های تجاری و محافظه کار استفاده می شود و در واقع محبوب ترین رنگ در آمریکا است که 35٪ آن را ارزیابی می کند - طبق ویکی پدیا این رنگ نشان دهنده امنیت و اعتماد است. اما لزوما بهترین انتخاب برای یک رستوران نیست.

در رابطه با غذا:

 رنگ آبی در واقع باعث مهار اشتها و کاهش گرسنگی می شود. به زبان ساده: ناخوشایندترین رنگ

آبی بوده است. بله ، این یک موفقیت بوده ، اما آیا به غیر از آب نبات آبی ، می تواند به کار دیگری منجر شود؟ غیر از چند مورد استثنا بسیار بعید است. رنگ آبی یکی از دافعه ترین رنگ ها در هنگام غذا است و در واقع مردم را از خوردن غذا دور می کند. چرا ؟ از آنجا که رنگ آبی به غیر از توت آبی معمولاً در مواد غذایی دیده نمی شود ، مطالعات نشان داده است که رنگ آبی فقط رنگ خاموش است حدس می زنم این یک غریزه انسانی باشد. رنگ آبی که در رستوران ها استفاده می شود می تواند مانع اشتهای افراد شود.

موارد استثنا در این قانون:

 با کمی خوش بینی ، رنگ آبی را می توان در مزیت آن استفاده کرد. آیا بسته های غذایی کم کالری "برچسب آبی" را در فروشگاه ها دیده اید؟ استفاده از واکنشی که مردم نسبت به رنگ دارند و استفاده از آن با اشاره به کاهش یا کاهش اشتها ، به نفع آن است. رنگ آبی نیز در رستوران های غذاهای دریایی بسیار معمول است که منعکس کننده رنگ آب است. که احساس می کنم بر این عقیده است که ما باید کیفیت را نسبت به کمیت در نظر بگیریم.

                                                                                                                                                                           

 

خصوصیات روانشناختی

نارنجی

 همچنین به عنوان انرژی ، پررنگ ، خوش بین و سرگرم کننده طبقه بندی می شود ، اما باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد زیرا دارای جنبه های منفی است که عدم بلوغ و سطحی بودن را نشان می دهد.

در رابطه با غذا:

 چیزی که به ذهن ما خطور می کند احتمالاً آب پرتقال است ، درست است؟ نارنجی انگیزه را تشویق می کند و به عنوان یک رنگ راحت به نظر برخی می رسد. نارنجی به طور معمول همه حواس را تحریک می کند که البته ارتباط زیادی با تجربه یک رستوران دارد. این کار می تواند باعث فروش اشتیاق و مکالمه در انواع مکان های ناهار خوری از جمله کافه ها ، دسرها و غذاخوری ها شود. در صورت احاطه به رنگ ، مشتری ها غذا می خورند ، صحبت می کنند و مدت زمان بیشتری را صرف می کنند و در نتیجه هزینه بیشتری می کنند - زیرا نارنجی با ارزش خوبی همراه است.

موارد استثنا در این قانون:

 برخی از مارک های سطح بالا هستند که با یک پالت نارنجی بر بازار تسلط دارند ، پس بالاخره امید زیادی به نارنجی وجود دارد.

 

 

خصوصیات روانشناختی:

 رنگ زرد

 غالباً شادی را به تصویر می کشد و می تواند یک رنگ نشاط آور باشد. اشتیاق ، خوش بینی و جوانی را منعکس می کند.

در رابطه با غذا:

 رنگ زرد در صنایع غذایی معمولاً اشتباه می شود ، اگرچه جوانی را فریاد می زند اما گاهی اوقات می توان آن را پیچیده یا ساده لوح دانست. اگرچه رنگ زرد باعث تحریک مغز ما می شود ، اما ارتباط آن با جنبه خلاق ما قطع می شود ، کدام غذا معمولاً مربوط به خلاقیت است ، نه؟ اگر اشتباه کردم تصحیح کن بنابراین اعتماد به یک پالت رنگی کاملاً زرد دشوار است زیرا غریزه تحلیلی ما را تشویق می کند و ممکن است منجر به عدم آزادی خلاقیت شود. اگرچه تن های ظریف مانند بژ بیشتر در مواد غذایی رایج است زیرا بیشتر مربوط به قسمت طبیعی طیف زرد است. بژ در غذاهای طبیعی یافت می شود که باعث ایجاد احساس خاکی یا حتی آفتاب صبحگاهی می شود

آنها می گویند رنگ زرد می تواند باعث ناراحتی شود و این امر می تواند به احساس خوب رستوران های فست فودی که خواهان تغییر سریع مشتری هستند ، از بین برود. می توان با رنگ آمیزی دیوارها به رنگ زرد و یا حتی ساختن رنگ زرد به رنگ اصلی غالب کرد. اگرچه وقتی به عنوان یک رنگ ثانویه در یک آرم استفاده می شود ، رنگ زرد معمولاً مضر نیست. مارک های Burger King ، McDonalds مانند :  نمونه های خوبی هستند

 

 

خصوصیات روانشناختی:

 از رنگ سبز

 برای به تصویر کشیدن ثروت ، آرامش ، تعادل ، هماهنگی ، طبیعت و خلاقیت استفاده شده است.

در رابطه با غذا:

 از رنگ سبز معمولاً در غذا استفاده می شود زیرا با سالم بودن ، گیاهخواری ، تازه بودن و به طور کلی بیان می شود: خوش طعم

مثال ها:

 نه تنها انبوهی از مثالهای سبز وجود دارد بلکه گاهی اوقات معانی مختلفی به خود می گیرند. سبز به دلیل ارتباط آن با طبیعت ، آرامش را تشویق می کند. استارباکس ، یکی از بزرگترین زنجیره های قهوه در جهان ، آرم خود را با استفاده از رنگهای اصلی سبز تاسیس کرده است. مارک استارباکس ناخودآگاه اشاره به نشستن و آرامش دارد. غذاهای کامل و Green Giant دو نمونه عالی هستند - آنها می خواهند تازه و سالم دیده شوند. حتی بسیاری از مارک های مواد غذایی ارگانیک در درجه اول از رنگ سبز استفاده می کنند

 

 

ویژگی های روانشناختی:

 ما رنگ صورتی

 را با صداقت ، آرامش بخش ، زنانه و عاشقانه مرتبط می دانیم.

در رابطه با غذا:

 به طور کلی با شیرینی یا حتی یک مارک زنانه مرتبط است. وقتی بیشتر اوقات غذایی را می بینید که صورتی رنگ است ، فکر می کنیم غیر طبیعی است و چندان سالم نیست. اما جنبه های تسکین دهنده و آرامش بخشی برای مواظب باشید من فکر نمی کنم این یک ماده غذایی باشد. بنابراین علامت گذاری یک رستوران در این رنگ ها ممکن است بهترین شرط نباشد ، مگر اینکه برای فروش شیرینی یا راه اندازی یک نانوایی مورد استفاده قرار گیرد.

رنگ های صورتی مثل  آب نبات ، حتی لیموناد صورتی. در روز ولنتاین ، چه مقداررنگ صورتی در هر یک از موارد را مصرف می کنید؟

 

 

خصوصیات روانشناختی:

از رنگ جذابیت کلاسیک معمولاً رنگ سیاه برای به تصویر کشیدن قدرت ، اقتدار و ظرافت استفاده می شود - اگرچه می تواند تا حدی رنگ سرد داشته باشد.

در رابطه با غذا:

 مهندس منو ، اشاره کرده است که جوهر سیاه روی کاغذ سفید بیشترین کنتراست را دارد ، به این معنی که منو خواناتر است. در یک آرم ، سیاه و سفید احساس سادگی را به تصویر می کشد و کنار گذاشتن رنگ می تواند احساس شیکی به شما بدهد.

مثالها: بسیاری از رستورانهای ذکر شده در دارای نشان سیاه هستند. دلیل؟ سادگی و پیچیدگی می ، لزوماً به عنوان مطلوب ترین رنگ ظاهر نمی شود - مگر اینکه به طور اتفاقی از در ژاپن دیدن کنید. برخی از مهمترین غذاهای مرتبط با سیاه شیرین بیان سیاه ، ماکارونی مرکب مرکب ، زیتون کالاماتا با استفاده از طراحی روستایی بسیار محبوب در صنعت غذا ، تخته های گچ سیاه بسیار محبوب هستند. اگرچه سعی کنید از استفاده بیش از حد از رنگ سیاه در طراحی محیط خود جلوگیری کنید.

 

 

ویژگی های روانشناختی:

 همبستگی ، بلوغ و قابلیت اطمینان - اگرچه در صورت استفاده بیش از حد می تواند احساس افسردگی و احساسات ایجاد کند

در رابطه با غذا:

 خاکستری صاف و مستقیم در غذا معمولاً استفاده نمی شود ، رنگ خاکستری در ترکیب با رنگهای لهجه ای که می تواند کاملاً جذاب باشد بسیار مورد استفاده قرار می گیرد ، در حالی که رنگ خاکستری که بیشتر در بسته بندی چای دیده می شود ، دارای رنگ خاکی است و می تواند با مواد طبیعی همراه باشد. آیا تابحال ظرفی را بر روی سنگی مانند بشقاب سرو کرده اید؟ از طرف دیگر ، نقره بسیار محبوب تر است ، زیرا دارای نمایندگی  ، تمیز بودن است - به آن شمارنده های فولاد ضد زنگ فکر کنید. می دانم که بیشتر از آن بطری های نقره ای و بسته بندی های حلبی را دیده ایم.

مثال ها:

 با رنگ خاکستری ، چند نمونه وجود داشت که عمدتا همانطور که در بسته های چای ، برچسب ها و در ترکیب با رنگ های دیگر در منوها ذکر شده ، برجسته بود. از طرف دیگر نقره به طور گسترده ای در بسته بندی های الکلی و غیر الکلی دیده می شود. مارک های پیشرفته با چاپ سطح بالا

 

 

خصوصیات روانشناختی:

برائت ، شفافیت ، خلوص ، امید را تحریک می کند

در رابطه با غذا: اتفاقاً سفید در طراحی رستوران باعث خنثی شدن رنگ غذا می شود و به خیرگی کمک می کند. از طرف دیگر ، اگرچه فضای سفید وجود دارد ، اما در طراحی منو از اهمیت بسیاری برخوردار است ، زیرا این امر به خوانایی کمک بسزایی می کند. در صورت استفاده صحیح ، رنگ سفید می تواند احساس تمیزی یا شفافیت ایجاد کند و معمولاً به عنوان یک رنگ ثانویه بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. فضای سفید می تواند ظرف را با تمرکز بر غذا متمرکز کند. فقط «ارائه غذا» را ببینید و منظور من را خواهید دید. اگر بیش از حد استفاده شود همه چیز ممکن است کسل کننده و دردناک شود ، بنابراین همیشه محتاط باشید.

همانطور که گفته شد ، آرم های سیاه و سفید بسیار رایج هستند که برند به سادگی و پیچیدگی احساس می شود

 

ویژگی های روانشناختی: به طور کلی با سلطنت و سبک زندگی فاخر همراه است. برخی دیگر: خرد ، احترام ، قدرت ، خلاقیت ، عزت و معنویت

 

 

در رابطه با غذا:

 بنفش اگرچه به رنگ آبی بیشتر شبیه است اما به هیچ وجه طرفداری ندارد. رنگ بنفش در مارک های غذایی یا رستوران ها بسیار رایج نیست ، اما می تواند در غذاهایی مانند توت ، شراب ، میوه ها و حبوبات ظاهر شود. و ما نمی توانیم شیر را فراموش کنیم. بعضی از افراد حتی رنگ تجاری را با نام تجاری خود مترادف می کنند.

مثال ها:

 تاکو بل احتمالاً برجسته ترین آرم بنفش از نظر زنجیرهای بزرگ است که تضاد را نشان می دهد. با این حال می پرسم چرا تاکو بل در سال 1995 به رنگ بنفش تغییر نام داد و از یک پالت رنگ عالی دور شد؟ من واقعاً مطمئن نیستم اما آنها اخیراً منوی را با ظاهری کمی دور از بنفش به رنگ سبز تازه ارائه کرده اند. به نظر من ، با یک مارک فرعی است مشتریان را مجبور می کند فکر کنند که این یک جنبه سالم دارد - حداقل جالب است.

خصوصیات روانشناختی:

 احساس صمیمیت ، قابل اعتماد ، سالم ، راحت و ارزان را به ذهن متبادر می سازد.

 

 

در رابطه با غذا:

 قهوه ای با کافی شاپ ، شیرینی و شکلات در ارتباط است. قهوه ای همچنین می تواند برای حضور ارگانیک ، کشاورزی طبیعی استفاده شود و اشتها را تحریک کند.

مثال ها:

 بیشتر اوقات ، مارکهای غذای ارگانیک از قهوه ای در کنار سبز   استفاده می کنند تا ویژگی تازه و طبیعی بودن را به هم پیوند دهند.

در رابطه با غذا:

 این امر نه تنها در مورد غذا صدق می کند بلکه هنگامی که به رستوران خود یک پنجره بزرگ باز دارید این یک فضای امن است و شما را به نگاه به داخل ترغیب می کند.

مثال ها: در 50 سال گذشته پلاستیک ها به یک منبع بسته بندی پررونق تبدیل شده اند و به این زودی ها به جایی نمی روند. باز هم بسته بندی های پلاستیکی و شفاف ، اصل محصول را نشان می دهد که می تواند هنگام نمایش مواد غذایی بسیار موفق باشد.

استثنا به این قانون:

 همه مواد غذایی در بسته بندی های شفاف جذاب نیستند. فقط با استفاده از آن ، لوبیا های تازه شده در یک ظرف شفاف؟ شاید بهترین شرط نباشد زیرا دیدن شربت قهوه ای اشتها آور نیست - خوشبختانه در یک قوطی عرضه می شود. بنابراین مطمئناً فقط درصورت مناسب ترین حالت استفاده کنید.

 

به خاطر داشته باشید که حالت یک رنگ بسیار مهم است. خواه اشباع ، تیره ، شدید یا روشن باشد. این تغییرات یک رنگ خالص می تواند تا حد زیادی بر هدف درک شده آن تأثیر بگذارد. به عنوان مثال یک بژ (زرد خاموش) را می توان معمولاً در رستوران های صبحانه یافت تا نشان دهنده ذات صبح باشد - تابش آفتاب یا حتی یک فضای آرام . در حالی که ، از رنگهای اصلی پررنگ اغلب در رستوران های فست فود استفاده می شود تا گردش سریع را تشویق کند.

هنگام استفاده از چندین ترکیب رنگ ، این نکته را نیز در نظر بگیرید که بعضی از آنها ممکن است با مفهوم اصلی خود مطابقت داشته باشند اما اگر با رنگی قرار بگیرند که مشخصات اولیه خود را تغییر دهد ، ممکن است تغییر کند. همیشه رنگ اصلی خود و رنگ ثانویه / کمکی خود را در نظر بگیرید. اگر یکدیگر را متضاد کنید بسیار عالی است.

چرا رنگ اینقدر مهم است؟ این که یک طراح گرافیک یا یک رستوران از یک پالت رنگ خاص استفاده کنید ، بر مخاطبان شما تأثیر می گذارد و واکنش ایجاد می کند. بنابراین انتخاب رنگ مناسب برای گرفتن مخاطب مناسب و پاسخ مناسب ضروری است. و جلب مشتریانی است که در بازگشت هستند و مشتریان از شناخت برند - که از طریق رنگ کاملاً ثابت می شود - لذت می برند.

رنگ ها می توانند تجربه ناهار خوری را تعیین کنند و کاملاً تأثیرگذار هستند. اگرچه همانطور که ویکی پدیا می گوید: "رابط بین رنگ و محرک های محیطی یک رابط بسیار پیچیده است و برای تأثیر بسیاری از عوامل باز است" - و اگرچه اینها فقط دستورالعمل های لازم برای استفاده هستند ، قبل از انتخاب طرح رنگ خود تحقیق کنید زیرا همانطور که همه ما می دانیم رنگ می تواند بسیار ذهنی باشد ، بنابراین عاقلانه انتخاب کنید.

و در آخر به دنبال رنگ های پر صرفدار باشید برای نتیجه بهتر .