راهنمای استفاده از انواع قهوه

     راهنمای استفاده از انواع قهوه

 

فکر کنید در یک کافی شاپ مورد علاقه خود در صف ایستاده اید و دچار سردرگمی شده اید ، زیرا از تفاوت بین دم کرده سرد و قهوه کلاسیک مطمئن نیستید ولی یک خبر خوب : ما همه موارد را از تفاوت دانه های قهوه گرفته تا همه روشهای دم کشیدن آن را توضیح داده ایم و هیچ جای نگرانی نیست

 

انواع مختلف دانه های قهوه

  1. عربیکا(Arabica) : محبوب ترین نوع قهوه است ، بسیاری از علاقه مندان به قهوه به دلیل طعم و مزه آن استفاده از دانه های عربیکا ( Arabica) ترجیح میدهند. به طور معمول برای قهوه سیاه ، دانه های عربیکا  (Arabica) طعم شیرین تر و پیچیده ای .دارند که می توانید مستقیم بنوشید و اندازه روبوستا (robusta) کافئین ندارد
  2. روبوستا(robusta) : در حالیکه عربیکا (Arabica) محبوب ترین است ، روبوستا (robusta ) ارزانتر و قوی تر است . به دلیل طعم تلخ آن ، معمولا روبوستا ( robusta )  را برای نوشیدنی های اسپرسو و در مخلوط های قهوه فوری مشاهده خواهید کرد و مقدار بالای کافئین آنها شمارا بیدار میکند!!!

انواع نوشیدنی های قهوه

چه تازه وارد قهوه باشید و چه خود را یک متخصص قهوه میدانید ، انواع مختلفی از نوشیدنی های قهوه برای کشف وجود دارد ، که در اینجا برخی از محبوب ترین انواع سفارشات دوستداران قهوه در سراسر کشور آورده شده است.

  1. بلک (black) : قهوه سیاه به همان سادگی است که با دانه های قهوه آسیاب شده ، در آب گرم غوطه ور و گرم سرو میشود و اگر میخواهید به نظر فانتزی برسد میتوانید قهوه سیاه را با نام مناسب آن  صدا کنید : کافی نایر( café noir)
  2. لاته ( latte ) : به عنوان محبوب ترین نوشیدنی قهوه که در آن از اسپرسو و شیر بخارپز استفاده شده است که میتوان آن را ساده یا با یک عطر و طعم از وانیل گرفته تا ادویه کدو تنبل سفارش داد.
  3. کاپوچینو (  cappuccino) : یک لاته است که با کف بیشتری نسبت به شیر بخار پز تولید میشود ، اغلب با پودر کاکائو یا دارچین روی آن تزئین میشود . بعضی اوقات میتوانید از خامه به جای شیر استفاده کنید یا از ترکیباتی که باعث ایجاد عطر و طعم خاصی میشود نیز استفاده کنید.
  4. آمریکانو ( Americano) : با طعم مشابه به قهوه سیاه ، آمریکانو از اسپرسو رقیق شده در آب گرم تشکیل شده است .                                                    نکته:   اگر خودتان درست میکنید ، ابتدا اسپرسو بریزید سپس آب گرم را اضافه کنید .
  5. اسپرسو ( espresso) : یک قاشق اسپرسو را میتوان به صورت انفرادی سرو کرد یا به عنوان پایه و اساس بیشتر نوشیدنی های قهوه مانند لاته و ماکیاتو (macchiato) استفاده کرد.
  6. دوپپیو (doppio) : به اصطلاح قهوه اسپرسویی که از دو شات تهیه شده باشد.
  7. کورتادو (cortado) : ترکیب کامل اسپرسو و شیر بخار گرم است. این شیر برای کاهش اسیدیته اسپرسو استفاده میشود.
  8. ردآی (red eye) : چشم قرمزی که به نام آن پروازهای مزاحم نیمه شب نامگذاری شده است ، میتواند هر صبح خسته کننده ای را درمان کند. یک فنجان کامل قهوه داغ با یک قاشق اسپرسو مخلوط شده و این قطعا ضربان قلب شما را تند خواهد کرد.
  9. گالائو (galao) : این نوشیدنی گرم قهوه که از پرتقال منشا گرفته است ارتباط نزدیکی با لاته و کاپوچینو دارد. تنها تفاوت این است که حدود دوبرابرکف شیر است و در مقایسه با دو شیر دیگر نوشیدنی سبک تری  است.
  10. لونگو (lungo) : یک اسپرسو با قوام است که هر چه قوام آن بیشتر باشد کافئین آن بیشتر است و لذت آن دوچندان میشود.
  11. ماکیاتو (macchiato) : یکی دیگر از نوشیدنی های مبتنی بر اسپرسو است که مقدار کمی کف روی آن قرار دارد و حد وسط بین کاپوچینو و دوپپیو است.
  12. موکا(mocha) : برای همه شما دوستداران شکلات در آنجا عاشق موکا خواهید شد . موکا نوشیدنی اسپرسو شکلاتی با شیر بخارپز و کف است.
  13. ریستریتو ( ristretto) : مشابه اسپرسوست که از آب گرم کمتری استفاده میشودا که در مقایسه با طعم تلخ یک قهوه اسپرسو یا دوپپیو طعم شیرین تری ایجاد میکند .
  14. فلت وایت(flat white) : در اصل یک کاپوچینو بدون کف یا شکلات است که این نوشیدنی اسپرسو با شیر بخارپز است.
  15. آفوگاتو (affogato) : بهانه ای است برای لذت بردن از یک قاشق بستنی در هر زمان از روز و از نظر من هر زمان از سال      با یک قاشق بستنی و یک قاشق اسپرسو ، عطر ادکلن خوراکی فوق العاده ای است که روی یک  قهوه سرو میشود.
  16. کافیولیت (café au lait) : قهوه مینیمالیستی است که کمی طعم بیشتری میخواهد فقط یک قاشق شیر گرم به قهوه خود اضافه کنید ، همه چیز آماده است .
  17. ایرلندی (irish) : قهوه ایرلندی متشکل از قهوه سیاه ، ویسکی و شکر است که روی آن خامه سرو میشود.

 

انواع قهوه خنک

تازه تر از قهوه خنک در تابستان چیست؟ یا شاید در تمام طول سال از این نوشیدنی های سرد لذت ببرید در اینجا برخی از بهترین نوشیدنی های قهوه سرد را که میتوانید میل کنید آورده ایم .

  1. کافی سرد ( iced coffee) : یک قهوه با یخ که معمولا باشیر ، خامه یا شیرین کننده سرو میشود
  2. اسپرسو سرد ( iced espresso) : همانند یک قهوه سرد اسپرسو سرد را میتوان به صورت مستقیم یا همراه با شیر ، خامه یا شیرین کننده سرو کرد.
  3. قهوه سرد (  cold brew) : جدیدترین نوع قهوه سرد ، قهوه های دم کرده سرد با دانه های خورد شده مورد استفاده قرار میگیرد ، بسته به اینکه چقدر دم کرده سرد خود را دوست داشته باشید  شیر سرد یا خامه به آن اضافه کنید.
  4. مخلوط سرد ( Frappuccino) : قهوه مخلوط سرد است که با خامه و شربت سرو میشود.
  5. نیترو ( nitro) : قهوه دم کرده سرد با قوام کف سرو میشود.
  6. مازاگران ( mazagran)  : تلاقی بین قهوه یخ زده ، چای و نوشیدنی مورد علاقه شماست. این ماده معمولا از اسپرسو ، لیمو و شکر استفاده شده است .

انواع قهوه سازها

اکنون که در شناخت تمام انواع قهوه استاد هصستید ، بیایید بیاموزیم که چگونه آنها را درست کنیم !

روشهای زیادی برای تهیه فنجان قهوه رویایی شما وجود دارد .

  1. فرنچ پرس (French press) : استفاده از این قهوه ساز دستی بسیار آسان است .               دانه های قهوه آسیاب شده را به قهوه ساز خود اضافه کنید و آب گرم را داخل آن بریزید و بگزارید قهوه برای چند دقیقه شیب دار شود و در آخر پیستون را فشار دهید و بریزید! به همین سادگی...
  2. پرکولیتر(percolator) : دستگاه فشاردهنده ، با فشار مداوم حبابهای آب داغ در حال جوش به درون محفظه قهوه قهوه را دم میکند تا دانه های قهوه به خیز درایند . این چرخه تا آماده شدن قهوه برای سرو تکرار میشود .
  3. قهوه ساز تک سرو (single serve) : مقدار قهوه مورد نظر خود را اندازه بگیرید و داخل فیلتر قابل استفاده مجددا بریزید و آب را در آن بریزید ، یک فنجان قهوه شما بزودی آماده میشود . این دستگاهی تهیه قهوه ارزان قیمت و تک نفره را امتحان کنید که شامل یک لیوان مسافرتی سرگرم کننده است.
  4. آئرو پرس (aero press ) : یک قهوه ساز دستی دیگر که بسیار شبیه قهوه ساز فرانسوی است که میتوانید اسپرسو، لاته ، دم سرد یا فقط یک فنجان قهوه کلاسیک در این دستگاه کوچک و عالی درست کنید.
  5. دریپ (  drip) : قهوه ساز برقی کلاسیک است .                                                            برای اینکه دم کرده خود را در یک دستگاه قهوه ساز قطره ای قرار دهید کافیست قهوه خود را اسکراپ کنید ، ان را در فیلتر بریزید ، مقداری آب را در آن بریزید و دکمه استارت را فشار دهید تا قهوه ساز طره ای جادوی قهوه را انجام دهد.
  6. پورئوور(pour over) : قهوه ساز ریخته شده دقیقا همان چیزیست که به نظر می رسد . شما دستی آب گرم را روی دانه ها میریزید . طرفداران این واقعیت را دوست دارند که شما میتوانید قدرت قهوه را کنترل کنید ،شما به نوع خاصی فیلتر نیاز دارید که گرانتر از فیلتر قهوه قطره ای معمولی است ، با این حال برخی از آنها قابل استفاده مجدد هستند .
  7. کلد بریو (cold brew ) : طرفداران دم سرد ممکن است بخواهند در یک دستگاه قهوه ساز سرد سرمایه گذاری کنند . برای استفاده از دستگاه دم کن سرد قهوه را درون آن بریزید ، دم کرده و سرو کنید ، میتوانید قهوه را تا 36 ساعت ساعت ذخیره کنید. اگر به دنبال یک قهوه ساز چند منظوره هستید ، میتوانید قهوه های سرد را در سایر سازندگان مانند ( aeropress ) تهیه کنید .
  8. موکا (  moka) : یک نوشیدنی اسپرسومانند تولید می کند و روند دم کشیدن آن کمی متفاوت است. باید بیشتر مراقب آن باشید زیرا وقتی آب قابلمه موکا مصرف میشود باید قهوه ساز را از سطح گرما خارج کنید تا از قهوه مزه سوخته جلوگیری می کند در حالی که با فرایند ساده دم آوری دستگاه آبرسانی ، هر چه مدت طولانی تر آن را اجرا کنید ، قهوه قویتر می شود.