قهوه ویژه در صنعت کافه داری به چه معناست

چه چیزی قهوه را بسیار خاص می کند؟ قهوه فوری چگونه درست می شود و آیا واقعاً همانطور که می گویند بد است؟ و آیا کافی شاپ های محلی می توانند در جهانی که تحت سلطه کاستا ، استارباکس و دیگر زنجیره های قهوه که بزرگتر از هر مکانی است زنده بمانند؟

من می دانستم که صنعت هتلداری مناسب من نیست - فاصله بین من و مشتری را دوست ندارم.

بسیاری از افراد همیشه بیشتر از چای به قهوه علاقه دارند. همانطور که که در ژاپن رایج شده است همراهی ژاپن با چای از گذشته باقی مانده است. امروز ، ما در واقع فرهنگ غنی قهوه را پرورش می دهیم. توکیو ، به خصوص ، کافی شاپ های ویژه بسیاری دارد ، اما درست است که اکثر ژاپنی ها قهوه خود را سیاه می نوشند - این یک تأثیر آمریکایی است.

به عنوان یک باریستای خاص قهوه - که با کافی شاپ های کوچکتر مرتبط است تجربه خودم را به شما می گویم:

من در طول تحصیل چهار سال به صورت نیمه وقت در آنجا کار کردم و نقش باریستا واقعاً برایم جذاب بود. اگرچه در ابتدا صنعت خدمات غذایی سخت بود ، من محیط هیجان انگیز ، کار تیمی و تعامل دوستانه با مشتریان را دوست داشتم.

اما از آنجا که گاکو در دانشگاه داکیو در رشته گردشگری و مهمانداری تحصیل کرده انتظار می رود که در صنعت هتلداری کار کند ، آمادگی برای آن شغل ، کارآموزی های زیادی انجام دادم: من در پذیرش کار می کردم ، سرویس اتاق ارائه می دادم ، حتی مراقب پارکینگ هتل بودم. اما هرچه تجربه بیشتری کسب کردم ، بیشتر می دانستم که صنعت هتلداری برای من مناسب نیست - فاصله بین من و مشتری را دوست نداشتم ، که باعث می شد احساس کنم کمتر از مشتری هستم. من موقعیتی می خواستم که من و مشتری در یک سطح قرار بگیریم. راه حل به طرز شگفت آوری آسان بود: قهوه !

باریستا بودن یعنی چی؟

شش سال پیش ، گاکو به همراه شریک زندگی خود از ژاپن به لندن نقل مکان کرد - و عاشق هنر قهوه سازی شد. "این شهر تعداد بی نظیری از مشاغل تخصصی قهوه را دارد و به من آموخت که باریستا بودن واقعاً به چه معناست." از آنجا که گاکو ادغام کلانشهرها را بسیار آسان یافت ، به سرعت اولین کار تمام وقت خود را به عنوان باریستا در یک خانواده انجام داد کافی شاپ "کوچولو" در تپه این کافه ، رستوران و نانوائی ویژه در همه مواردی بود که شما تصور می کنید: یک فروشگاه کوچک و در عین حال محبوب ، که کاملاً در جامعه محلی ریشه دارد و مورد علاقه مشتریان عادی است.

به دلیل تقاضای زیاد ، ما بی وقفه کار کردیم. یکی فکر می کند من هرگز خسته نمی شوم. ’اما بعد از یک سال که هر روز قهوه یکسان درست می کردم ، گاکو آماده بود که ادامه دهد. ‘احساس کردم گیر افتاده ام ، نمی توانم روی خودم کار کنم و خلاق باشم.

در مقایسه با محل کار قبلی او ، کافه برنده بهترین قهوه خانه مستقل در اروپا در جوایز قهوه اروپا در استانبول - واقعاً حرفه گاکو را تحت تاثیر قرار داد. ‘من چیزهای زیادی یاد گرفتم و افراد جالبی را که هنوز با آنها در ارتباط هستم شناختم. آنچه تیم را بزرگ کرد این واقعیت بود که همه ما از زمینه های مختلف آمده ایم و مهارت های مختلفی داریم که می توانیم با یکدیگر به اشتراک بگذاریم. به عنوان مثال ، رئیس سابق من در رشته طراحی صنعتی تحصیل کرده است. افراد دیگر جاه طلبی های کارآفرینی داشتند.

چه چیزی قهوه را خاص می کند؟

تفاوت بین قهوه خاص و "معمولی" عمدتا در کیفیت دانه های قهوه است. همانطور که گاکو اشاره می کند ، همه دانه های قهوه برابر نیستند. در واقع ، با توجه به هرم کیفیت دانه های قهوه ، می توان آنها را به سه دسته اصلی تقسیم کرد :

در انتهای آن لوبیاهای تجاری درجه یک وجود دارد که منشأ مشخصی ندارند - آنها احتمالاً از مزارع مختلف جمع آوری شده و سپس توسط یک مرد میانی به یک شرکت توزیع یا یک رستوران فروخته شده اند. اغلب از آنها برای تهیه قهوه فوری استفاده می شود و یا به صورت دسته جمعی در سوپرمارکت ها با قیمت ارزان به فروش می رسد.

سپس سطح متوسط ​​به وجود می آید ، که متشکل از دانه های استفاده شده توسط مارک های بین المللی و زنجیره های بزرگ قهوه است. اگرچه الزاماً از نظر کیفیت پایین نیستند و به وضوح مشخص است ، اما هنوز در جنبه ارزان قیمت قرار دارند که مقادیر زیادی قهوه را با قیمت نسبتاً پایین خریداری کنند.

آیا قهوه مخصوص از قهوه "معمولی" بهتر است؟

قهوه مخصوص به این معنی نیست که بهتر از انواع دیگر قهوه است. گاکو می گوید ، این برای همه مناسب نیست - حتی بعضی از افراد از مزه اسیدی و کمی ترش آن متنفرند. ‘قهوه را می توان به روش های مختلفی تهیه کرد و هر کشور از قبل فرهنگ قهوه قوی خود را دارد. فراموش نکنید که قهوه ویژه هنوز هم چیز جدیدی است. ’در حقیقت ، سیستم امتیازدهی که تعیین می کند کدام یک از دانه ها برچسب" ویژه "را بدست آورند ، چند دهه پیش معرفی شد. اگرچه اصطلاح "قهوه مخصوص" برای اولین بار در دهه 70 استفاده شد ، "موج سوم قهوه" همانطور که به محبوبیت قهوه خاص گفته می شود ، فقط در دهه 1990 در آمریکا آغاز شد. امروزه کشورهایی مانند استرالیا ، نیوزیلند یا انگلیس به فرهنگ های ویژه قهوه تعلق دارند.

گرچه سایر کشورها ترجیحات مختلفی دارند. ‘بعضی از افراد قهوه ای به سبک ایتالیایی را دوست دارند که با یک بو داده تیره مشخص شود. برخی دیگر سبک آمریکایی را که مربوط به نسبت آب و قهوه است ترجیح می دهند. گاکو می گوید ، اگر دوست دارید قهوه فوری بنوشید ، کاملاً خوب است. ‘بله ، حتی قهوه فوری نیز بسته به دانه ها می تواند از کیفیت خوبی برخوردار باشد.’ وی سپس توضیح می دهد که قهوه فوری با دم کردن مقادیر زیادی قهوه درست می شود و سپس خشک می شود. قطعات خشک شده پس از آن جمع آوری ، بسته بندی و فروخته می شوند.

ذاتاً هیچ کدام از این روش ها اشکالی ندارد. بسته به دانه های قهوه ، همه آنها می توانند از نظر کیفیت بالا یا پایین باشند. و اگر از سبک خاصی لذت می برید ، چرا متوقف می شوید؟ قهوه ویژه فقط یک سلیقه است و راهی برای افزودن تنوع به فرهنگ قهوه ای است که قبلاً به وجود آمده است.

آیا قهوه سازی هنر ، علم یا یک مراسم معنوی است؟

مسلماً روش های دقیق باریستاها برای تهیه قهوه خاص تقریباً به علم نزدیک است - اما به جای اینکه از نظر علمی هدایت شود ، قهوه سازی ویژه از نظر فرهنگی یک ایده آل تعیین شده است. از آنجا که گاکو از ژاپن می آید ، وی می گوید اشتیاق دقیق ژاپنی را به ارث برده است. ‘در ژاپن ، ما دوست داریم همه چیز دقیق ، خوش ساخت و از نظر زیبایی برتر باشد.’ دومی دلیل محبوبیت هنر لاته در ژاپن را توضیح می دهد: این هیچ هزینه اضافی ایجاد نمی کند ، اما باعث لبخند مشتری می شود!

به تعبیری ، قهوه سازی به آئین فرهنگی شبیه مراسم سنتی چای تبدیل شده است. ‘در خانه ، من از تهیه قهوه با استفاده از فیلتر لذت می برم. وقتی زندگی پراسترس می شود ، احساس راحتی می کند. مهم نیست که طول می کشد - هرچه زمان بیشتری را صرف ساختن آن کنم ، لحظه لذت من بیشتر طول می کشد. وقتی قهوه ام را درست می کنم ، به چیز دیگری فکر نمی کنم.

صحبت از معنویت است ، گاکو اخیراً به کارگاهی با عنوان "تجربه ذهنی قهوه" پیوست ، مزه قهوه ای که مبهوت است - همه شرکت کنندگان چشم بسته بودند. ‘در ابتدا ، من تردید داشتم ، اما باید اعتراف کنم که تفاوت ایجاد کرد. قطعاً وقتی بینایی شما از بین می رود بیشتر روی طعم دهنده ها تمرکز می کنید. فقط شما و قهوه هستید.

 (قضات قهوه را بر اساس شیرینی ، اسیدیته و سایر عوامل آن ارزیابی می کنند) - تنها کسانی که "قهوه ویژه" دریافت می کنند جالب اینجاست که اینها معمولاً لوبیایی هستند که در ارتفاعات رشد می کنند ، که باعث اسیدی تر شدن آنها می شود ، اما همچنین دارای طعم میوه و طعم دار غنی است. از آنجا که آنها بسیار گران ترند - برداشت به تنهایی در ارتفاعات بسیار بیشتر طلب می کند ، این حبوبات با کیفیت بالا را بیشتر می توان در کافه های کوچکتر و تخصصی یافت که به زنجیره های بزرگ به مقدار زیادی احتیاج ندارند.

قهوه مخصوص نیز با بو دادن و دم کشیدن تعریف می شود. باریستاهای مخصوص قهوه می دانند که نسبت اشتباه آب و قهوه ، دما یا زمان دم می تواند رایحه های منحصر به فرد را با هم مخلوط کرده و از بین ببرد.

گاکو می گوید: "وظیفه باریستا این است که بداند چگونه طعم دهنده ها را استخراج کند." هر روز صبح بسته به نوع درشتی که قهوه را داریم ، دستگاه آسیاب را تنظیم می کنیم. سپس دمای آب را بررسی می کنیم - هرچه دما پایین تر باشد ، میزان استخراج قهوه کمتر می شود. ما نمی خواهیم قهوه ای خیلی قوی باشد که به آن طعم تلخی بدهد ، اما همچنین قهوه ای هم نباشد که خیلی ضعیف باشد زیرا در این صورت عطر و طعم آن به اندازه کافی مشخص نخواهد بود توضیح می دهد و همین امر را می توان در مورد زمان دم کردن نیز بیان کرد: "همچنین برای دم قهوه ، دقت زیادی نیز لازم است. ما باید از مقدار دقیق مورد نیاز استفاده کنیم اگر کم گرم کنیم عطر و طعم آن از بین می ببرد.

آیا کافه های مخصوص محلی می توانند زنده بمانند؟

اینکه آیا کافی شاپ های محلی با وجود تسخیر فروشگاه های بزرگ زنجیره ای می توانند به تولید خود ادامه دهند یا خیر ، یک بحث بحث برانگیز است. از آنجا که گاکو قبلاً هم در استارباکس ، بزرگترین زنجیره قهوه خانه ای در جهان از نظر درآمد کار می کرد و هم در کافه های فوق العاده محلی و کوچک ، او هر دو جهان را دیده است.

مهم نیست که در کجای دنیا باشید ، کاپوچینو یکسان خواهید داشت تکامل و مبارزه با همگن سازی فرهنگی است که همراه با تجارت جهانی است. در ژاپن ، کافه های استارباکس متناسب با مناطق مربوطه طراحی می شوند. اینگونه است که آنها خود را در جامعه ادغام می کنند و به فرهنگ محلی احترام می گذارند.

این را بدانید مردم جایی می روند که احساس راحتی و آرامش به آنها دهد فرقی ندارد یک کافه محلی داشته باشید یا یک مکان بزرگتر رنجیره ای بنابراین ای احساس را در مشتریان خود ایجاد کنید.

برای کسب تجربیات بیشتر به سایت منو دیجیتال در قسمت وبلاگ رجوع فرمایید :

https://menudigital.ir/