آیا قهوه و کافئین اعتیاد آور هستند؟

اگر صبح ها بدون قهوه به سختی فعالیت می کنید  تنها نیستید ، در حقیقت ، کافئین به عنوان متداول ترین داروی مورد استفاده در جهان در نظر گرفته می شود.

بسیاری از مردم نوشیدن قهوه و مصرف کافئین همراه با آن را یکی از معدود اعتیاد های قابل قبول از نظر اجتماعی می دانند ، با این حال ، برخی از افراد در نوشیدن قهوه یا کافئین در همان گروه اعتیاد خیلی زیاد احتیاط می کنند.

این مقاله نگاهی انتقادی به دو طرف سکه دارد تا مشخص شود آیا کافئین واقعاً اعتیادآور است یا خیر:

قهوه حاوی کافئین است ، یک محرک طبیعی نیز در مقادیر کمتری در چای ، شکلات و نوشابه یافت می شود، در حال حاضر این ماده رایج ترین ماده روانگردان است به همین علت مقصر اصلی ، خاصیت اعتیاد آور قهوه است.

کافئین اثرات مختلفی بر روی بدن شما دارد ، از جمله توانایی افزایش متابولیسم بدن ، افزایش عملکرد ورزشی و تقویت روحیه شما ، کافئین شاید به دلیل تأثیرات آن بر مغز شما بیشتر شناخته شود ، جایی که به افزایش هوشیاری ، تمرکز و انگیزه کار کمک می کند.

مقدار کافئین موجود در قهوه بسیار متفاوت است. به عنوان مثال ، برخی از فنجان های قهوه می توانند 30 میلی گرم داشته باشند ، در حالی که برخی دیگر 300 میلی گرم قهوه دارند.

کافئین پس از مصرف ، حدود 30-60 دقیقه طول می کشد تا به حداکثر غلظت خود در خون برسد ، تأثیرات آن بسته به شخص بین سه تا نه ساعت طول می کشد.

 

تاثیر کافئین بر مغز شما

هنگامی که کافئین مصرف می کنید ، قبل از سفر به مغز شما به سرعت توسط روده جذب می شود ، پس از حضور ، تأثیر تحریک مستقیمی بر سلول های مغز شما دارد.

به این دلیل است که ساختار شیمیایی کافئین شبیه آدنوزین است ، مولکولی که اثر آرام بخشی بر روی سیستم عصبی مرکزی دارد .

نتیجه نهایی تأثیر کافئین بر مغز احساس هوشیاری ، تمرکز ، اعتماد به نفس ، جامعه پذیری و انگیزه کار را به انسان منتقل می کند .

 

چرا کافئین اعتیاد آور می شود؟

درست مانند سایر مواد اعتیاد آور ، کافئین ممکن است از نظر جسمی اعتیاد آور باشد ، به این دلیل که مصرف منظم و مداوم کافئین می تواند منجر به تغییراتی اساسی در مغز شما شود.

به عنوان مثال ، سلول های مغز شما ممکن است شروع به تولید گیرنده های آدنوزین بیشتری به عنوان راهی برای جبران آنهایی که توسط کافئین مسدود شده اند انجام دهند.

به نوبه خود ، مقدار بیشتر گیرنده ها نیاز به مصرف مقدار بیشتری کافئین برای دستیابی به همان "رفع کافئین" دارند.

از سوی دیگر ، قطع ناگهانی منبع کافئین به طور ناگهانی مغز شما را با بسیاری از گیرنده های آزاد برای اتصال آدنوزین ترک می کند.

می تواند احساس خستگی شدیدی ایجاد کند و علت اصلی علائم ترک کافئین است .

در حالی که مصرف کافئین روزانه باعث ایجاد اعتیاد جسمی می شود ، اما نوشیدن منظم قهوه ممکن است باعث اعتیاد رفتاری شود.

برخلاف اعتیاد جسمی ، اعتیاد رفتاری ممکن است ناشی از خود مصرف کافئین نباشد ، بلکه محیط اجتماعی مصرف قهوه و احساسات همراه با مصرف آن چیزی است که ممکن است شما را به خوردن یک فنجان دیگر ترغیب کند.

 

چه زمانی کافئین اعتیاد می آورد؟

همانطور که در مورد سایر مواد وجود دارد ، خطر اعتیاد به قهوه به عوامل مختلفی بستگی دارد ، از طرف دیگر ، کارشناسان معتقدند که این احتمال تا حدی تحت تأثیر ژنتیک شماست .

به طور طبیعی ، نوشیدن قهوه به طور منظم خطر ابتلا به تغییرات مغزی که قبلاً شرح داده شده و وابستگی به کافئین را افزایش می دهد.

آنچه متخصصان می دانند این است که علائم ترک مانند سردرد ، عدم تمرکز ، خواب آلودگی و تحریک پذیری می تواند 12 تا 24 ساعت بعد از آخرین دوز کافئین ظاهر شود و تا 9 روز ادامه یابد، علاوه بر این امکان دارد کاهش دوز کافئین روزانه شما به میزان 100 میلی گرم - معادل یک فنجان قهوه در روز  باشند.

خبر خوب این است که شدت علائم معمولاً طی دو روز اول به اوج خود می رسد و پس از آن به تدریج کاهش می یابد .

 

اعتیاد به کافئین

مسلماً ، قدرت اعتیاد ممکن است متفاوت باشد ، اکثرا علائم بالینی معنی داری دارند ، از جمله :

تمایل مداوم یا تلاش های ناموفق برای کاهش یا کنترل استفاده

با وجود آسیب رساندن به استفاده مداوم ادامه می دهید

 

علائم مشخصه ترک

این علائم اغلب توسط پزشکان برای تشخیص اعتیاد استفاده می شود ، و یک بررسی اخیر گزارش کرده است که تعداد زیادی از مصرف کنندگان کافئین آنها را ایجاد می کنند.

با این وجود ، بسیاری از کارشناسان نسبت به برچسب گذاری رسمی کافئین به عنوان ماده اعتیاد آور نگران هستند.

در حقیقت ، بررسی اخیر متخصصان اعتیاد نشان می دهد که تنها 58٪ معتقدند که افراد می توانند به کافئین وابستگی پیدا کنند. دلایل مختلفی در تأیید این دیدگاه ذکر شده است.

بعلاوه ، برای بیشتر افراد ، مصرف منظم کافئین آسیب چندانی به خود و جامعه نمی رساند .

علاوه بر این ، اکثر مصرف کنندگان برای کنترل مصرف کافئین خود مانند بسیاری دیگر از مواد اعتیاد آور با مشکل روبرو نمی شوند.

به این دلیل که دوزهای بالای کافئین باعث ایجاد احساسات ناخوشایند مانند لرزش می شود که باعث می شود افراد را از مصرف بیشتر منصرف و مصرف کافئین را محدود کند .

وقتی نوبت به ترک کافئین می رسد ، علائم به مدت طولانی ادامه پیدا نمی کند و بسیار خفیف تر از علائم مرتبط با اعتیاد شدید است آنها معمولاً به مداخله یا دارو درمانی حرفه ای احتیاج ندارند.

 

قهوه مزایای سلامتی دارد

برخلاف بیشتر مواد اعتیاد آور دیگر ، مصرف قهوه و کافئین می تواند فواید خاصی برای سلامتی داشته باشد.

 

بیشترین تحقیق در مورد موارد زیر است

 

عملکرد مغز بهبود یافته: نوشیدن منظم قهوه ممکن است هوشیاری ، یادآوری کوتاه مدت و زمان واکنش را بهبود بخشد. همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری های آلزایمر و پارکینسون را کاهش دهد .

خلق و خوی بهتر: مطالعات نشان می دهد که مصرف کنندگان منظم قهوه یا کافئین خطر افسردگی و خودکشی کمتری دارند.

متابولیسم بدن شما را تقویت می کند: مصرف روزانه کافئین ممکن است سوخت و ساز بدن را تا 11٪ و چربی سوزی را تا 13٪ افزایش دهد .

عملکرد ورزشی را افزایش می دهد: کافئین می تواند تحمل خستگی را افزایش دهد ، عملکرد ورزشی را بهبود بخشد و تمرینات شما را راحت تر کند .

از بیماری های قلبی و دیابت محافظت می کند: نوشیدن منظم نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و چای ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 را در برخی از افراد کاهش دهد.

 

چه کسی باید مصرف قهوه یا کافئین را محدود کند؟

با وجود این مزایا ، لازم به ذکر است که کافئین زیاد در روز ممکن است بیشتر از فواید آن ، آسیب برساند.

به همین دلیل ، مقامات مختلف توصیه می کنند که مصرف خود را به 400 میلی گرم کافئین در روز محدود کنید. این معادل 4-5 فنجان قهوه است ، علاوه بر این ، امن ترین میزان مصرف هر دوز به حداکثر 200 میلی گرم است .

علاوه بر این ، افراد خاصی باید از مصرف کافئین کاملاً خودداری کنند و یا مصرف آنها را به مقدار کمتری محدود کنند

قهوه و کافئین دارای خواص اعتیاد آور است که ممکن است منجر به وابستگی شود.

اما ، خطر اعتیاد تحت تأثیر عوامل زیادی قرار دارد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

اگر مصرف فعلی کافئین هیچ آسیبی به شما نمی رساند ، احتمالاً جای نگرانی زیادی وجود ندارد.

به عنوان مثال ، کافئین ممکن است اضطراب و بی خوابی را بدتر کند و در برخی افراد باعث ایجاد لرز ، اضطراب و تپش قلب شود، کافئین زیاد ممکن است باعث سردرد و میگرن شود، افرادی که کافئین را به آهستگی متابولیزه می کنند ممکن است در اثر نوشیدن قهوه خطر حملات قلبی را افزایش دهند .

مصرف کافئین همچنین می تواند سطح فشار خون را کمی افزایش دهد ، اگر به طور منظم کافئین مصرف کنید این اثر ممکن است از بین برود.