وقتی فست فود می خورید چه اتفاقی می افتد؟

اصطلاح "فست فود" به طور کلی به غذایی گفته می شود که افراد قصد دارند آن را به سرعت ، چه در محل سکونت یا در محیط کار، مصرف کنند. بسیاری از شواهد تحقیق شده وجود دارد که اثرات منفی مختلف برسلامت ناشی از خوردن و پرخوری فست فود را در کوتاه مدت و بلند مدت نشان می دهد.

فست فود معمولاً از نظر تغذیه ای بسیار ضعیف است. طبق یک مقاله مطالعه ای در ژورنال نشان داده شده است مواد تشکیل دهنده که به طور گفته شده  فست فودها  ناسالم نیستند درسته که فست فودها سرشار از قند ، نمک و چربی های اشباع یا ترانس و همچنین بسیاری از مواد نگهدارنده  تشکیل شده اند ولی به طور کل به این معنی است که از نظر مواد مغذی ، کمتر مفید هستند.

همه فست فودها مضر نیستند و فرد می تواند با انجام تحقیقاتی برای یافتن محتوای تغذیه ای مواد خاص فست فود ، آگاهانه انتخاب کند که این موارد در وب سایت اکثر رستورانهای بزرگ موجود است.

با این حال ، حتی مواد فست فود سالم تری نیز به طور کلی سرشار از قند ، نمک ، چربی های اشباع شده و چربی های ترانس است ولی  کمتر در آنها وجود دارد نکته حائز اهمیت اینست که به بهداشت رستوران فست فودها بیشتر از سایر نکات توجه شود.

 

تأثیر کوتاه مدت

بررسی اثرات کوتاه مدت این مواد مغذی می تواند به تعیین آنچه در کوتاه مدت هنگام خوردن فست فود در فرد اتفاق می افتد ، راهنمایی ویژه ای کند.

نتایج مطالعات نشان داده است که خوردن غذاهایی با قند بیشتر به عنوان اولین وعده غذایی در روز می تواند فرد را در وعده بعدی دچار احساس گرسنگی کند تا اینکه یک وعده غذایی کم قند بخورد.

پزشکان ، متخصصان رژیم درمانی و سایر متخصصان بهداشت معتقدند که به این دلیل غذاهای شیرین در ایجاد احساس سیری در فرد بد عمل می کنند.

همچنین ، غذاهای پر کربوهیدرات میزان تقاضای بدن برای انسولین را افزایش می دهد ، که همچنین باعث افزایش گرسنگی در مدت زمان کوتاه تری بعد از غذا می شود.

کارشناسان معتقدند هرچه فرد قبل از وعده بعدی غذا بیشتر گرسنه باشد ، احتمال مصرف کالری بیش از حد لازم مورد استفاده قرار می گیرد.

در فست فود نیز غالباً میوه و سبزیجات تازه بسیار کم است همچنین ممکن است رسیدن به میزان ایده آل فیبر که حداقل 25 گرم در روز است به علت اعتیاد به فست فود ، خوردن سبزیجات برای آنها دشوار باشد.

ترکیب مواد تشکیل دهنده فست فودها ترجیح می دهند تا غذاهای کاملاً فرآوری شده و بسیار تحریک کننده را افراد مورد استفاده قرار دهند. این میزان از وعده غذایی میل افراد به غذاهای کامل و تازه را کاهش می دهد.

تحقیقات انجام شده در سال 2018 و سایر مطالعات قبلی ، نشان داده است که ارتباط بین مصرف فست فود و بروز اعتیاد به مواد غذایی را برای این موارد کم مواد مغذی افزایش داده است.

 

تأثیر بلند مدت

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد خوردن منظم فست فود می تواند به سلامتی فرد آسیب برساند. زیرا بیشتر غذاهای فست فود سرشار از قند ، نمک ، چربی های ترانس ، مواد فرآوری شده و کالری و آنتی اکسیدان ، فیبر و بسیاری از مواد مغذی دیگر هستند.

بسیاری از وعده های غذایی فست فود از نظر فیبر بسیار کم هستند. یک رژیم غذایی با فیبر کم ، با خطر بیشتر بیماری های گوارشی مانند یبوست وهمچنین کاهش باکتری های سالم روده همراه است. مطالعه ای در مجله تأثیرات گاهاً جبران ناپذیر خوردن فست فود بر سلامتی فرد را مشخص می کند که چنین خطراتی شامل چاقی ، مقاومت به انسولین ، دیابت نوع 2 و بیماری های مختلف قلبی عروقی همراه است.

مطالعه ای در مجله تغذیه بر اثرات رژیم غذایی بر سیستم ایمنی بدن فرد متمرکز است یک رژیم غذایی که از مقادیر زیادی قند ، نمک و چربی اشباع شده فقط از چند منبع تشکیل شده است نشان داده شده یک رژیم غذایی نامناسب می تواند منجر به التهاب بالاتر ، کنترل کمتر عفونت ، میزان سرطان بالاتر و خطر ابتلا به بیماری آلرژیک و التهابی خودکار شود.

 در مطالعه ای ارتباط بین مصرف فست فود در نوجوانان و کودکان را مورد بررسی قرار داده که اطلاعات حاکی از آن منجر به افزایش آسم ، رینوژنژکتیویت و اگزما می شود .

بین رژیم غذایی با چربی اشباع شده و کربوهیدرات های ساده ، معمولاً در غذاهای فست فود به صور نامناسب در بدن عمل می کنند وگیرایی کمتری برای حافظه و یادگیری که بین این دو رابطه ای علت و معلولی وجود دارد.

 این نوع رژیم غذایی نامناسب همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و پارکینسون را افزایش دهد. سازمان غذا و دارو پیشنهاد می کند که یک رژیم غذایی حاوی نمک اغلب فشار خون فرد را افزایش می دهد ، به این معنی که فرد در معرض حمله قلبی ، سکته مغزی یا بیماری قلبی است.

 همچنین خاطرنشان می کند که رژیم غذایی سرشار از چربی های ترانس ، میزان لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول "بد" را افزایش داده و میزان لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول "خوب" را کاهش می دهد. این بدان معناست که فرد بیشتر به بیماری قلبی مبتلا می شود. ائتلاف اقدام به چاقی اشاره می کند که فست فود معمولی حاوی کالری بسیار بالایی است. اگر فردی بیش از میزان سوزاندن خود در طول روز کالری بخورد ، وزن اضافه می کند و این ممکن است منجر به چاقی شود.

 طبق رویکردهای مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ، چاقی خطر ابتلا به طیف وسیعی از بیماری های جدی سلامتی را در فرد افزایش می دهد.

 پیامد دیگر افراد جوان که مرتباً فست فود می خورند ، عدم درک عمدی آنها از تهیه وعده های غذایی اساسی ، پخت و پز و غذای سالم است. با گذشت زمان ، این وابستگی به فست فود را تداوم می بخشد و افراد ممکن است یاد نگیرند که چگونه غذایی سالم و متعادل در خانه تهیه کنند. مصرف این قبیل وعده های غذایی می تواند  فرد را در طول زندگی از نظر سلامت نیز به خطر بیندازد.

با این وجود همه فست فودها بد نیستند ، برخی از فروشگاه های فست فود ممکن است بر روی گزینه های سالم تر تمرکز کنند.

با این حال ، این مورد در اکثر مراکز فروش فست فود یا اکثر اقلام غذایی که می فروشند ، صدق نمی کند.

برای حفظ سلامتی ، فرد باید سعی کند اقلام فست فود را که حاوی نمک ، چربی ، قند و کل کربوهیدرات کمتری هستند شناسایی کند و به طور کلی سعی کند مقدار فست فود خود را محدود کند.

و در آخر تعادل را رعایت کنید ؛ نه تنها در مصرف فست فود بلکه در بقیه موارد که اینکار تاثیر بسزایی در زندگی شما به همراه دارد نه افراط نه تفریط که در اینصورت سلامتی تان تضمین شده باقی می ماند.