1- اسپرسو نوع خاصی از قهوه یا دانه ی رُست شده(برشته) نیست.

هر نوع دانه ی قهوه ای با هر درجه ای از برشته شدن می تواند برای تهیه ی یک فنجان اسپرسو استفاده شود. اکثرا در کافه ها از مخلوطی از چند دانه ی قهوه برای تهیه ی این قهوه استفاده می کنند.
اختصاصا اسپرسو نوع خاصی از شیوه ی دم آوری قهوه است که تحت فشار خیلی زیاد و با آبی که دمای آن نزدیک نقطه ی جوش است، به دست می آید. کل زمانی که پودر قهوه تحت فشار و در تماس با آب قرار می گیرد بیشتر از 20 تا 30 ثانیه نیست.

از هر نوع دانه ی قهوه می توان اسپرسو گرفت

2- متولد ایتالیا و تولید شده برای جامعه کارگری

در اوایل قرن 20 و در طول انقلاب صنعتی، کارگرهای کارخانه ها، یک تایم استراحت برای نوشیدن قهوه داشتند و در واقع بخش عمده ای از این زمان صرف دم آوری قهوه می شد و کارفرماها برای کاهش دادن این زمان، به ساز و کاری برای تهیه ی سریع قهوه دست پیدا کردند که همان دستگاه اسپرسو بود.

3- برای یک فنجان اسپرسو، 50 دانه ی قهوه مورد نیاز است. 4- قبل از نوشیدن، حتما فنجان را به آرامی تکان دهید تا کِرم روی فنجان به آرامی با قلب تلخش مخلوط شود. بصورت لب سوز نوشیده شود 5- با یک جرعه، فنجانت را سر بکش!

هرچقدر زمان بیشتری از زمان دم آوری اسپرسو بگذرد طعم آن تغییر خواهد کرد و آن طعم اصیل اولیه را نخواهد داشت.

6- قهوه های دارک (مربوط به قسمت رُست قهوه است) بیشتر در امریکا طرفدار دارند در حالیکه اروپایی های قهوه ها را بصورت مدیوم ترجیح می دهند. 7- 23 نوامبر هرسال در ایالت متحده روز اسپرسو است. 8- اسپرسو قهوه ای برای ورزشکاران

اسپرسو به تنهایی و بدون افزودن هیچ گونه شیر یا خامه یا شکر سرو می شود و تنها نوشیدنی کافئین داری است که ورزشکاران به سراغش می روند. کافئین قبل از ورزش کردن باعث می شود دردهای ماهیچه ای کمتر شود.

9- مبارزه با سکته ی مغزی و دیابت

سوزانا لارسن محقق سوئدی می گوید آنتی اکسیدان موجود در قهوه باع کاهش گرفتگی های عروقی تا 25 درصد می شود و همین موضوع خطر سکته های مغزی را کاهش می دهد.
تحقیق دیگری می گوید کافئین موجود در قهوه برای کسانی که بصورت مرتب و در طی روز قهوه می نوشند احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را تا 11 درصد کاهش می دهد.

10- اسپرسو به زبان ایتالیایی یعنی “سریع”

11- انواع نوشیدنی های کافئین دار برای بعضی ها، حساسیت زا هستند و باعث واکنش های آلرژیک در بدن آنها می شود.

12- کافئین اگر به اندازه به بدن شما برسد، علائم خستگی را کاهش می دهد و سطح توجه را افزایش می دهد اما کوتاه مدت! نباید انتظار داشته باشیم یک فنجان قهوه برای ساعت ها ما را هوشیار نگه دارد و همچین زیادی نوشیدن آن علائم متضادی دارد مثل عصبی شدن و عدم تمرکز.