6 نکته در مورد قهوه ترک که شاید نمی دانستید!

قهوه بعنوان یکی از عادات روزمره مردم بعنوان اولین نوشیدنی گرم در دنیا جایگاه ویژه ای دارد و در این بین قهوه ترک یکی از آن مواردی است که پا را فراتر گذاشته و ریشه در فرهنگ و شیوه زندگی مردم ترکیه دارد تا جاییکه افتتاح شعبه های متعدد استارباکس در ترکیه نتوانسته با قهوه خانه های سنتی این کشور رقابت کند.

تا چند سال پیش در کافی شاپ های ایران، قهوه ترک یکی از اصلی ترین گزینه های منو بود هرچند که انقلاب قهوه های دمی با انواع و اقسام شیوه های دم آوری مدرن، حالا این قهوه ی دلنشین را به حاشیه رانده است.

بیشتر مردم تصور می کنند برای تهیه ی قهوه ترک در منزل باید به اولین فروشگاه تخصصی قهوه مراجعه کنند و یک پاکت پودر قهوه ترک تهیه کنند اما واقعیت این است که دانه ی قهوه ی خاصی بنام ترکیش کافی وجود ندارد و قهوه ی ترک با هر نوع دانه ای و با هر میزان رُستی قابل تهیه است و اکثرا از دانه های آفریقایی و برزیلی برای تهیه ی قهوه ترک استفاده می کنند.

گرایند کردن دانه ها برای تهیه ی قهوه ترک همان چیزی است نکته ی کنکوری این فرآیند محسوب می شود، دانه ها باید بیشتر از اسپرسو گرایند شوند اما نه در حد قهوه یونانی!

قهوه ترک یعنی شیوه ی دم آوری قهوه

همانطور که گفتیم قهوه ترک، یک دانه ی خاص از قهوه نیست بلکه این نام به واسطه ی شیوه ی دم آوری آن، روی آن گذاشته شده است که در واقع قدیمی ترین شیوه ی دم کردن قهوه توسط بشر هم محسوب می شود.

پورد های قهوه که به خوبی گرایند شده اند(پودر شده اند) وجه تمایز این قهوه نسبت به رقبایش است. این پودر به خوبی در آب جوش حل می شود و طعم و عطر قهوه خیلی سریع به دست می آید. قهوه ترک به سادگی قابل دستیابی است چرا که نه وسیله ی خاصی نیاز دارد و نه هیچ دستگاه عجیب و غریب الکتریکی لازم دارد.

اسم این قهوه مربوط به سرزمین ترکیه است اما برخلاف تصور عموم مردم، این یمنی ها بودند که قهوه ترک را ابداع کردند. ازدمیر پاشا، فرماندار اهل ترکیه ی یمن، یک شیوه ی دم آوری قهوه را در یمن کشف کرد و اطلاعاتش را به سلطان انتقال داد و با علاقه ی ایشان مواجه شد. از آن زمان، قهوه در کاخ ها بسیار محبوبیت یافت و بعدها عموم مردم نیز کم کم با قهوه ترک آشنا شدند و کم کم در میان مردم هم رواج یافت.

قهوه ترک، میراث فرهنگی ترکیه

شیوه های خاص دم آوری این قهوه، جزو میراث نامشهود ترکیه در یونسکو ثبت جهانی شده است

​سنت های زیادی در ترکیه با قهوه آمیخته شده است که مراسم عروسی یکی از آنهاست. قهوه نقش مهمی در مراسم سنتی ازدواج ترک ها دارد از سرو قهوه در مراسم روز عروسی که بگذریم دختر خانم ها با دم کردن قهوه در مراسم خواستگاری به خانوادی داماد ثابت می کنند که همسر مناسبی برای پسرشان هستند یا نه ? و در مقابل داماد هم در مراسم خواستگاری باید لیاقتش را برای همسری دختر نشان دهد! می پرسید چگونه؟! در روز خواستگاری وقتی داماد و خانواده اش به منزل عروس می روند، عروس خانم برای مهمان ها قهوه سرو می کند که باید تلاش کند بهترین قهوه ی در توانش باشد و در نهایت یک فنجان قهوه حاوی مقادیری نمک بصورت جداگانه برای داماد می آورد! آقای داماد باید با یک جرعه کل محتوی فنجان را سر بکشد در حالیکه هیچ تغییری در چهره اش نشان داده نشود! و این یعنی داماد با کم و کسری های همسرش خواهد ساخت و این دو زوج مناسبی برای یکدیگر خواهند بود 

قهوه ترک و شیرینی و آب خنک

اگر مهمان ترک ها شوید حتما با یک سینی حاوی یک فنجان قهوه، یک استکان آب و شیرینی از شما پذیرایی خواهند کرد. اهمیت شیرینی در کنار قهوه در حدی است که 300 سال پیش و حتی قبل از اختراع شکر، ترک ها در کنار قهوه میوه های شیرین خشک شده سرو می کردند. یک استکان آب در واقع تلخی بیش از حد قهوه را از دهان می شوید و باعث می شود راحت تر بتوانید طعم واقعی قهوه را مزه مزه کنید. این قهوه فوم دارد و این فوم در حین دم آوری روی ظرف مسی یا برنجی نقش می بندد و یکی از عناصر بهتر شدن طعم قهوه است.