اثربخشی دسر معجزه آسا

چرا همیشه برای دسر جا دارید

مهم نیست که چقدر بعد از غذای اصلی معده تان  پر هست  ، همیشه جایی برای یک دسر کوچک دارید. در اینجا یک توضیح علمی برای این پدیده وجود دارد که برخی از آنها "معده دسر" می نامند.

اکثر ما می توانیم به آن شهادت دهیم. بعد از دو یا سه قسمت از خوردن بوقلمون ، چاشنی ، پوره سیب زمینی و آب میوه ، سس ، سیب زمینی شیرین و سالاد والدورف ، در حال ترکیدن هستید. آنقدر سیر شده اید که مجبور شدید یک دستمال مچاله شده را روی آن بال بوقلمون روی بشقاب خود قرار دهید.

اما وقتی پاناکوتا یا پودینگ آلو به میز می رسد ، شما به طور معجزه آسایی برای آن نیز جا دارید.

این معجزه شگفت انگیز دسر در حال حاضر توضیح فیزیولوژیکی داده شده است.

آرنولد برستاد ، محقق ارشد و یورگن والور ، دستیار پزشک از بیمارستان لوویزنبرگ دیاکوناله در جدیدترین شماره مجله انجمن پزشکان نروژ می نویسند که قند موجود در غذاهای شیرین باعث افزایش رفلکس می شود که معده شما را گسترش می دهد.

 

شکم شما انعطاف پذیر است

معده یک اندام انعطاف پذیر است هنگام خوردن یک وعده غذایی بزرگ ، دیواره های قسمت فوقانی معده شل می شود تا جایی برای غذا ایجاد شود.

میزان احساس سیری شما با فشار داخل معده در ارتباط است ، که به نوبه خود با میزان بزرگ شدن معده برای مقابله با غذا ارتباط دارد.

برستاد توضیح می دهد: "به نظر می رسد سه عامل در تحریک رفلکس آرامش بخش همکاری می کنند".

اول از همه ، بینایی و بوی غذا و روند جویدن و بلع آن تأثیر دارد. ثانیاً ، فشار غذا بر معده تأثیر مهمی دارد. و سوم ، اجزای غذا را "مزه" می کند.

 

ریلکس کردن با شکر

تمام این اطلاعات از طریق اعصاب خاصی به ساقه مغز می رود. به گفته برستاد ، پیامی دوباره از هسته ساقه مغز ارسال می شود که بر آرامش عضلات دیواره معده نظارت می کند.

و بنابراین برای دسر :

گلوکز - و یا قند در صورت تمایل - این رفلکس آرامش را تحریک می کند.

به این ترتیب می تواند فشار بر معده را کاهش داده و احساس سیری را کاهش دهد محققان در مجله پزشکی می نویسند: یک دسر شیرین به معده اجازه می دهد تا فضای بیشتری برای غذا ایجاد کند.

این که در واقع چقدر راحت است که شکم خود را با شکر تمیز کنید و آن را با کرم کارامل تا آستانه درد پر کنید ، موضوع دیگری است به گفته محققان ، استفاده بهینه از دسر در واقع مسئله اعتدال است.

بهترین کاری که باید انجام دهید این است که مصرف دسر خود را فقط به مزه یک چیز شیرین محدود کنید. این امر باعث شکاف در روده شما نمی شود و در عین حال دوز کم قند باعث باز شدن معده می شود. نتیجه احتمالاً این خواهد بود که بعد از صرف غذا کمی کمتر احساس سیری می کنید.