در چه ساعتی از روز مصرف کافئین قهوه  بیشترین تاثیر را دارد؟

چه زمانی بهترین زمان برای نوشیدن قهوه است؟

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان می باشد این ماده حاوی یک محرک بسیار محبوب به نام کافئین است ،

این مقاله توضیح می دهد که چه زمانی بهترین زمان برای نوشیدن قهوه استفاده حداکثری از آن و به حداقل رساندن عوارض آن است.

کورتیزول و قهوه

بسیاری از مردم هنگام برخاستن یا کمی بعد از آن ، از یک فنجان قهوه لذت می برند، کورتیزول هورمونی است که می تواند هوشیاری و تمرکز را افزایش دهد. این ماده همچنین متابولیسم ، پاسخ سیستم ایمنی بدن و فشار خون شما را تنظیم می کند .

این هورمون از یک ریتم خاص برای چرخه خواب و بیداری شما پیروی می کند ، با سطح بالایی که 30-45 دقیقه بعد از افزایش به اوج خود می رسد و بقیه روز به آرامی کاهش می یابد.

با این گفته ، پیشنهاد شده است که بهترین زمان برای نوشیدن قهوه اواسط تا اواخر صبح است که سطح کورتیزول شما پایین است.

برای بیشتر افرادی که حوالی ساعت 6:30 صبح بلند می شوند ، این زمان بین 9:30 تا 11:30 است.

اگرچه ممکن است واقعیتی در این مورد وجود داشته باشد ، اما هیچ مطالعه ای تا به امروز اثر تأمین انرژی برتر با تأخیر در قهوه صبحگاهی شما را در مقایسه با نوشیدن بلافاصله پس از قهوه مشاهده نکرده است.

دلیل دیگری که پیشنهاد شده است شما باید قهوه صبح خود را به تأخیر بیندازید بخاطر این که کافئین موجود در قهوه می تواند سطح کورتیزول را افزایش دهد.

نوشیدن قهوه هنگامی که سطح کورتیزول در اوج است ممکن است سطح این هورمون را بیشتر کند. افزایش سطح کورتیزول در طی دوره های طولانی مدت می تواند سیستم ایمنی بدن شما را مختل کرده و باعث ایجاد مشکلات سلامتی شود.

اگر مایلید مراسم قهوه صبحگاهی خود را تغییر دهید ، ممکن است متوجه شوید که تأخیر در مصرف قهوه چند ساعته ممکن است انرژی بیشتری به شما بدهد.

خلاصه

تصور می شود بهترین زمان برای نوشیدن قهوه 9:30 تا 11:30 صبح است که میزان کورتیزول در اکثر افراد کمتر است. اینکه آیا این مورد صحت دارد ، باید مشخص شود. کافئین می تواند کورتیزول را افزایش دهد ، اما پیامدهای طولانی مدت آن در سلامتی ناشناخته است.

قهوه می تواند عملکرد ورزشی را تقویت کند

قهوه به دلیل توانایی در تقویت بیداری و افزایش هوشیاری مشهور است ، اما این نوشیدنی به دلیل داشتن کافئین همچنین یک تقویت کننده عملکرد ورزشی است.

به علاوه ، قهوه می تواند جایگزین بسیار ارزانتری برای مکمل های حاوی کافئین مانند پودرهای قبل از تمرین باشد.

چندین مطالعه نشان داده است که کافئین می تواند خستگی ورزش را به تأخیر بیندازد و قدرت عضلات را بهبود بخشد ، تأثیرات کافئین قهوه بر عملکرد ورزشی به زمان آن بستگی دارد برای مصرف کافئین در برنامه غذایی با مربی خود هماهنگ کنید.

اگر به دنبال بهینه سازی تأثیرات مفید قهوه بر عملکرد ورزشی هستید ، بهتر است نوشیدنی را 30-60 دقیقه قبل از تمرین یا یک رویداد ورزشی مصرف کنید.

این زمانی است که سطح کافئین برای اوج گرفتن در بدن شما برای این مدت زمان به وقت نیاز دارد.

دوز موثر کافئین برای بهبود عملکرد ورزشی (3-6 میلی گرم در هر کیلوگرم) از وزن بدن است.

مزایای عملکرد ورزشی کافئین حاصل از قهوه را می توان در مدت 30-60 دقیقه پس از نوشیدن نوشیدنی تجربه کرد.

 

اضطراب و مشکلات خواب

کافئین موجود در قهوه می تواند باعث بیداری و افزایش عملکرد ورزشی شود ، اما همچنین می تواند در برخی از افراد مشکلات خواب و اضطراب ایجاد کند.

 

اثرات تحریک کننده کافئین از قهوه 3-5 ساعت طول می کشد و بسته به تفاوت های فردی ، حدود نیمی از کل کافئین مصرفی شما بعد از 5 ساعت در بدن شما باقی می ماند .

مصرف قهوه خیلی نزدیک به زمان خواب ، مانند شام می تواند باعث مشکلات خواب شود.

برای جلوگیری از اثرات مخرب کافئین در خواب ، توصیه می شود حداقل 6 ساعت قبل خواب از مصرف کافئین خودداری کنید.

علاوه بر مشکلات خواب ، کافئین می تواند اضطراب را در برخی افراد افزایش دهد.

اگر اضطراب دارید ، ممکن است متوجه شوید که نوشیدن قهوه باعث بدتر شدن آن می شود در این صورت ، ممکن است نیاز به مصرف کمتری داشته باشید یا به طور کامل از نوشیدنی اجتناب کنید.

همچنین می توانید چای سبز را که حاوی یک سوم کافئین موجود می باشد به جای استفاده از قهوه آن را تغییر دهید.

 

چه مقدار قهوه بی خطر است؟

افراد سالم می توانند روزانه تا 400 میلی گرم کافئین مصرف کنند - معادل حدود 4 فنجان

توصیه برای زنان باردار و پرستار 300 میلی گرم کافئین در روز است ، با برخی تحقیقات نشان می دهد که حد بالایی امن 200 میلی گرم در روز است .

این توصیه ها برای مصرف بی خطر کافئین شامل کافئین از همه منابع است، سایر منابع رایج کافئین شامل چای ، نوشابه ، نوشیدنی های انرژی زا و حتی شکلات تلخ است.

گفته شده است که بهترین زمان برای نوشیدن قهوه اواسط تا اواخر صبح است که سطح کورتیزول شما پایین است.