درونمایه اثرگذار ارتباط سیگار با کرونا

گزارشی از سوی "سازمان بهداشت جهانی" نشان دهنده ارتباط بین سیگار کشیدن و عواملی برای پیشگیری از ویروس کرونا است.

کارشناسان بهداشت اخیراً هشدار داده اند که ممکن است افراد سیگاری با ویروس کرونا درگیر شوند  که عملکرد ریه را بسیار تحت تأثیر قرار می دهد ، زیرا سیگار باعث آسیب به ریه ها می شود.

جدول محتویات که راجع به این موضوعات به بحث می پردازیم :

1. ذات الریه چیست؟

2. دلایل ذات الریه

3. ویروس کرونا و سیگار کشیدن

4. عوارض جانبی سیگار چیست؟

اضطراب و تحریک پذیری

دندان های ناسالم

سرفه مداوم

بیماری های قلبی

عوارض دیابت

لخته شدن خون

ضعف بینایی ، و حس بویایی و چشایی کسل کننده

سرطان ریه

رگ های خونی منقبض شده

5.  دلایلی پشت ویروس کرونا وجود دارد؟

6. آیا ویروس کرونا ویروسی کشنده است؟

7.  چرا سیگار کشیدن یک قاتل است؟

8.  سیگار کشیدن غیر فعال

9. پیشگیری از ویروس کرونا

10. ارتباط بین سیگار کشیدن و ویروس کرونا

 

1. ذات الریه چیست؟

ذات الریه عفونت در یک یا هر دو ریه است باکتری ها ، ویروس ها و قارچ ها باعث ایجاد آن می شوند. این عفونت باعث التهاب در کیسه های هوا در ریه های شما می شود که آلوئول نامیده می شوند. آلوئول ها از مایع یا چرک پر می شوند و تنفس را دشوار می کنند.

علائم رایج شامل سرفه ، درد قفسه سینه ، تب و مشکل تنفس است.

 

2. دلایل ذات الریه

استرپتوکوک پنومونیه ، نوعی باکتری ، شایعترین علت ذات الریه است. لژیونلا پنوموفیلا نوعی باکتری است که باعث پنومونی می شود و به بیماری لژیونر معروف است. انواع دیگر باکتری ها که می توانند باعث ذات الریه شوند ، شامل باکتری هایی است که باعث پنومونی به اصطلاح "غیرمعمول" ، لژیونلا پنوموفیلا ، مایکوپلاسما پنومونیه و پنومونی کلامیدوفیلا می شوند. هموفیلوس آنفلوانزا نوعی باکتری است که می تواند باعث ذات الریه شود. این بیماری معمولاً در نوزادان و کودکان زیر 5 سال باعث بیماری می شود.

شایعترین علت ذات الریه ویروسی در بزرگسالان ویروس آنفلوانزا است. بسیاری از ویروسهای تنفسی مختلف باعث پنومونی در کودکان می شوند ، مانند ویروس سنسیسیال تنفسی

 

3. ویروس کرونا و سیگار کشیدن

پزشکان هشدار داده اند که افراد سیگاری در صورت آلوده شدن به ویروس کرونا بیشتر می میرند. مراکز کنترل و پیشگیری  سازمان بهداشت جهانی گزارش داده اند که افراد سیگاری به همراه افرادی که دیابت ، بیماری قلبی یا بیماری مزمن ریوی دارند ، به احتمال زیاد دچار عوارض شدید ویروس می شوند.

 

4. عوارض جانبی سیگار چیست؟

اضطراب و تحریک پذیری

نیکوتین مسئول این علائم است :

دندانهای ناسالم

لکه های زرد یا قهوه ای روی دندان ها. سیگار کشیدن ممکن است باعث عفونت یا التهاب شود که منجر به از دست دادن دندان و استخوان شود.

سرفه مداوم

همه ما می دانیم که اصطلاح بدنام "سرفه سیگاری" ناشی از آسیب به مجاری تنفسی است.

بیماری های قلبی

افراد سیگاری بیشتر از دیگران به بیماری قلبی مانند حمله قلبی مبتلا می شوند.

عوارض دیابت

دیابت نوع 2 در افراد سیگاری با سرعت بیشتری بدتر می شود زیرا سیگار کشیدن مقاومت به انسولین را افزایش می دهد.

لخته شدن خون

دود لخته شدن خون را افزایش می دهد ، که خطر حملات قلبی و سینه را افزایش می دهد.

ضعف بینایی ، و حس بویایی و چشایی و حس کسل کننده

سیگار کشیدن طولانی مدت باعث مشکلات بینایی مانند گلوکوم ، تخریب ماکولا و آب مروارید می شود.

سرطان ریه

سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی سرطان ریه است که به نوبه خود یکی از شایع ترین دلایل مرگ و میر محسوب می شود.

رگهای خونی منقبض شده

نیکوتین باعث سفت شدن رگهای خونی و محدود کردن جریان خون می شود و ممکن است باعث فشار خون بالا شود ، که ممکن است منجر به حمله قلبی شود.

 

5. دلایل پشت کرونا ویروس؟

اعتقاد بر این است که ویروس کرونا از یک منبع حیوانی است و این بدان معنی است که ابتدا در حیوانات ایجاد شده و سپس به انسان منتقل می شود. ویروس کرونا به طور دائم با یک حیوان خاص در ارتباط نبود ، اما محققان معتقدند که انتقال این ویروس در بازار غذای آزاد در ووهان چین اتفاق افتاده است. برای انتقال ویروس از حیوان آلوده به شخص ، فرد باید از نزدیک با حیوان آلوده در تماس باشد.

اما خبر بد این است که به محض ایجاد ویروس کرونا و رسیدن آن به انسان ، ویروس می تواند از طریق قطرات تنفسی از فردی به فرد دیگر منتقل شود که این نام فنی مواد مرطوب است که هنگام سرفه یا عطسه در هوا حرکت می کنند.

قطره قطره از یک فرد مبتلا به ویروس کرونا حاوی ماده ای ویروسی است که می تواند  انتقال یابد به یک فرد سالم دیگر که از طریق دستگاه تنفسی وی به نای و ریه ها استنشاق شود و منجر به عفونت از یک شخص به شخص دیگر شود.

 

6. آیا ویروس کرونا ویروسی کشنده است؟

میزان مرگ و میر ویروس نوین کرونا با توجه به محل ، سن ، وجود بیماری های مزمن و وضعیت عمومی سلامتی فرد مبتلا متفاوت است.

بیشتر افراد آلوده به ویروس نوین کرونا در خانه بهبود می یابند ، برخی ممکن است برای مبارزه با ویروس به بستری شدن در بیمارستان نیاز داشته باشند برای بعضی از بیماران کشنده است.

 

7. چرا سیگار کشیدن یک قاتل است؟

سیگار کشیدن تقریباً روی همه اعضای بدن تأثیر می گذارد ، باعث بسیاری از بیماری ها می شود و به طور کلی سلامت افراد سیگاری را کاهش می دهد.

سیگار کشیدن حدود 80٪ از کل مرگ و میر ناشی از بیماری انسدادی مزمن ریوی را به وجود می آورد.

سیگار کشیدن باعث ایجاد حدود 90٪ از کل مرگ های سرطانی ریه می شود.

 

8. سیگار کشیدن غیر فعال

سیگار کشیدن غیر فعال ، استنشاق دود محصولات دخانیات توسط افراد غیر سیگاری است. این امر زمانی اتفاق می افتد که افراد غیر سیگاری در معرض دود محصولات دخانیات در یک محیط قرار بگیرند و باعث استنشاق آنها در آن محیط شود.

 

9. پیشگیری از ویروس کرونا

بهترین راه پیشگیری از بیماری ، جلوگیری از قرار گرفتن در معرض این ویروس است.

اعتقاد بر این است که ویروس به طور عمده از فردی به فرد دیگر گسترش می یابد ، به ویژه در افرادی که از نزدیک با یکدیگر در تماس هستند از طریق قطرات تنفسی که در اثر سرفه یا عطسه فرد آلوده ایجاد می شود.

 

10. ارتباط  بین سیگار کشیدن و ویروس کرونا

افراد سیگاری احتمالاً در معرض کرونا ویروس قرار دارند زیرا عمل سیگار کشیدن به این معنی است که انگشتان (و احتمالاً سیگارهای آلوده) با لب در تماس هستند و این امر احتمال انتقال ویروس از دست به دهان را افزایش می دهد همچنین افراد سیگاری ممکن است از قبل به بیماری ریه یا کاهش ظرفیت ریه مبتلا باشند که خطر بیماری جدی را بسیار افزایش می دهد.

محصولات سیگار کشیدن مانند لوله های آب اغلب شامل اشتراک دهان و شلنگ هستند ، که می تواند انتقال کرونا را در محیط های اجتماعی افزایش دهد.

توانایی بدن برای استفاده صحیح کاهش می یابد  ، بیماران را در معرض خطر بیشتری از بیماری های جدی ریه مانند ذات الریه قرار می دهد.