رودخانه های جاده چالوس

رودخانه چالوس 

مهمترین نام در میان رودخانه های جاده چالوس بدون شک رودخانه معروف چالوس است. این رود که جریان آب آن به شدت تند و سیلابی است دارای طولی حدود هفتاد و دو کیلومتر است. بنابراین رودخانه چالوس را می توان یکی از طولانی ترین و بزرگترین رودخانه های ایران دانست. این رود بزرگ از دامنه شمالی ارتفاعات طالقان و کندوان در استان البرز سرچشمه می گیرد. سپس مسیری طولانی را طی می کند تا در نزدیکی شهر چالوس و در حاشیه روستای فرج آباد به دریای خزر بریزد. رودخانه چالوس برخوردار از ماهی های نظیر ماهی سوف، ماهی سفید و ماهی آزاد است. این رودخانه را در منطقه دشت نظیر با نام رود کجور و در منطقه مرزن آباد با نام نکارود نیز می شناسند.

یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شهر چالوس نیز در حاشیه همین رودخانه قرار گرفته است. این جاذبه توریستی پارک جنگلی چالوس است که نام دیگر آن جنگل فین می باشد. این جنگل در واقع بزرگترین و مهمترین جنگل شهر سرسبز چالوس است و همواره گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می کند. مرداب معروف و زیبای کندوچال نیز در مرکز همین پارک جنگلی بزرگ قرار گرفته است. این مرداب به سبب رویش گل های نیلوفر آبی بر سطح آن و همینطور احاطه شدن آن با درختان انبوه جنگلی از منظره ای بسیار چشم نواز برخوردار می باشد. مرداب کندوچال در ماه اردیبهشت بدل به یکی از محبوب ترین و پربازدیدترین جاذبه های گردشگری کل استان مازندران می شود.

رودخانه ارنگه 

یکی دیگر از رودخانه های جاده چالوس که مقصد بسیاری از گردشگران به شمار می رود رودخانه ارنگه است. این رودخانه در کیلومتر هجدهم جاده چالوس و در نزدیکی روستای توریستی ارنگه واقع شده است. منطقه اطراف روستای ارنگه یکی از مناطق جاده چالوس است که در فصل تابستان مملو از گردشگر و مسافر است. این منطقه علاوه بر رودخانه ارنگه از سه جاذبه طبیعی دیگر نیز برخوردار است. این سه جاذبه آبشار هفت چشمه، آبشار آدران و دره هفت چشمه می باشند. دره هفت چشمه را می توان یکی از ییلاقی ترین، خنک ترین و خوش آب و هوا ترین مناطق جاده چالوس در فصل تابستان دانست. آبشار هفت چشمه نیز عنوان مرتفع ترین آبشار جاده چالوس را به خود اختصاص داده است و با ارتفاعی بیش از نود متر منطقه ای وسیع را در حاشیه روستای ارنگه در بر می گیرد. آبشار آدران نیز اگرچه بسیار کوچک تر از آبشار هفت چشمه است اما به مراتب وحشی تر و سیلابی تر از این آبشار است.

دیگر جاذبه گردشگری معروف که در حاشیه رودخانه ارنگه قرار دارد گورستان تاریخی روستای ارنگه است. این گورستان که قدمت آن چند هزار سال برآورد می شود یکی از خاص ترین جاذبه های تاریخی در مسیر جاده چالوس است. متاسفانه بسیاری از آثار باستانی ارزشمندی که در طول هزاره ها در این گورستان موجود بودند در سال های اخیر توسط سارقین به سرقت رفته اند. اما هنوز هم در گورستان ارنگه می توان سنگ قبرهایی بسیار قدیمی را مشاهده نمود. از دیگر جاذبه هایی که در نزدیکی رودخانه ارنگه قرار دارند می توان به قله سه هزار متری پورا و مقبره امامزاده حسین اشاره کرد. جالب است بدانید که کهنسال ترین درخت چنار ایران نیز در حیاط همین امامزاده قرار دارد.

رودخانه شهرستانک 

رودخانه شهرستانک نیز دیگر نام مشهور در میان رودخانه های جاده چالوس است. این رودخانه در سراسر روستای شهرستانک جاری است و اطراف آن نیز درختان انبوه گردو روییده اند و منظره ای خاص را به این رودخانه بخشیده اند. رودخانه شهرستانک از چشمه ای به نام گله گیله سرچشمه می گیرد. جالب اینجاست که حاشیه این چشمه پرآب نیز با درختان انبوه آلبالو پوشیده شده است. در نزدیکی چشمه گله گیله و در درون دره گله گیله نیز یکی دیگر از قطب های گردشگری جاده چالوس قرار گرفته است. منظورمان کاخ ناصری شهرستانک است که از قدمتی بیش از صد و پنجاه سال برخوردار است.

ناصرالدین شاه قاجار علاقه ویژه ای به روستای شهرستانک داشت. بنابراین تصمیم گرفت کاخی سلطنتی در نزدیکی این روستا بنا کند و روزهای تابستانی خود را به تفرج در ییلاقات شهرستانک بگذارند. این شاه قاجاری به معمارباشی معروف و چیره دست خود یعنی آقا محمد ابراهیم خان دستور داد در درون دره گله گیله کاخ باشکوه ناصری را بنا کند. این کاخ امروزه یکی از محبوب ترین دیدنی های موجود در حاشیه جاده چالوس به شمار می رود. جالب است بدانید که کاخ گلستان تهران نیز توسط معمار همین کاخ یعنی آقا محمد ابراهیم خان ساخته شده است.