علل زیست شناسی  ویروس کرونا

ویروس چیست؟ چگونه پخش می شوند؟ چگونه ما را بیمار می کنند؟

ویروس ها شایع ترین موجودات بیولوژیکی روی زمین هستند. کارشناسان تخمین می زنند که حدود 10،000،000،000،000،000،000،000،000 آنها وجود دارد ، و اگر همه آنها در یک صف قرار بگیرند ، از یک طرف کهکشان به طرف دیگر کشیده می شوند.

 

شما می توانید آنها را نانوتکنولوژی خود طبیعت بدانید: ماشینهای مولکولی با اندازه در مقیاس نانومتر ، مجهز به حمله به سلولهای موجودات دیگر و ربودن آنها برای تولید مثل. در حالی که اکثریت آنها برای انسان ها بی ضرر هستند ، برخی می توانند شما را بیمار کنند و برخی حتی می توانند کشنده باشند.

 

آیا ویروس ها زنده هستند؟

ویروسها برای زنده ماندن و تکثیر به سلولهای موجودات دیگر تکیه می کنند ، زیرا خود قادر به جذب یا ذخیره انرژی نیستند. به عبارت دیگر آنها نمی توانند خارج از یک ارگانیسم میزبان عمل کنند ، به همین دلیل است که اغلب آنها را غیر زنده می دانند.

در خارج از سلول ، یک ویروس خود را به یک ذره مستقل به نام ویریون می پیچاند. ویریون می تواند برای مدت معینی در محیط زنده بماند ، این بدان معناست که از نظر ساختاری دست نخورده باقی می ماند و در صورت تماس با یک ارگانیسم مناسب قادر به آلودگی آن است.

هنگامی که یک ویریون به یک سلول میزبان مناسب متصل می شود - این بستگی به مولکول های پروتئین در سطوح ویریون و سلول دارد - می تواند به سلول نفوذ کند. به محض ورود ، ویروس سلول را "هک" می کند تا ویروس های بیشتری تولید کند. ویریون ها از سلول خارج می شوند و معمولاً در این مرحله آن را از بین می برند و سپس برای آلوده شدن سلول های بیشتر حرکت می کنند.

آیا این "چرخه زندگی" ویروس ها را زنده می کند؟ این یک سوال فلسفی است ، اما ما می توانیم توافق کنیم که در هر صورت آنها می توانند تأثیر زیادی بر موجودات زنده داشته باشند.

 

ویروس ها از چه چیزی ساخته شده اند؟

در هسته ذرات ویروس ژنوم قرار دارد ، مولکول بلندی از :

RNA

DNA

که حاوی دستورالعمل های ژنتیکی برای تولید مثل ویروس است. این در یک پوشش ساخته شده از مولکول های پروتئینی به نام کپسید پیچیده شده است که از مواد ژنتیکی محافظت می کند.

برخی از ویروسها دارای یک پاکت خارجی ساخته شده از لیپیدها هستند که مولکولهای آلی چربی هستند. ویروس کرونا که باعث می شود ، یکی از این ویروس های "پوششی" است. صابون می تواند این پاکت چربی را حل کرده و منجر به تخریب کل ذره ویروس شود. این یکی از دلایلی است که شستن دست ها با صابون بسیار موثر است.

 

ویروس ها به چه چیزی حمله می کنند؟

ویروسها مانند شکارچیانی هستند که طعمه خاصی دارند و می توانند آنها را تشخیص داده و به آنها حمله کنند. ویروسهایی که سلولهای ما را نمی شناسند بی ضرر هستند و برخی دیگر ما را آلوده می کنند اما هیچ عواقبی برای سلامتی ما ندارند.

 

بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی ویروس های خاص خود را دارند. گربه ها دارای ویروس نقص ایمنی گربه یا :

FIV

هستند ، نوعی گربه از :

HIV

که باعث ایجاد ایدز در انسان می شود. خفاش ها انواع مختلفی از ویروس کرونا را میزبانی می کنند ، که تصور می شود یکی از آنها منبع ویروس جدید کرونا است که باعث کرونا ویروس می شود.

باکتری ها همچنین دارای ویروس های منحصر به فردی به نام باکتریوفاژ هستند که در برخی موارد می توانند برای مبارزه با عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار گیرند.

ویروس ها می توانند جهش کرده و با یکدیگر ترکیب شوند. گاهی اوقات ، مانند مورد کوید 19 این بدان معناست که آنها می توانند گونه ها را تغییر دهند.

 

چرا برخی ویروس ها اینقدر کشنده هستند؟

مهمترین آنها برای انسان ها مواردی هستند که ما را آلوده می کنند. برخی از خانواده های ویروس ها ، مانند ویروس های تبخال ، می توانند بدون ایجاد اثرات منفی برای مدت طولانی در بدن خفته بمانند.

این که چقدر یک ویروس یا سایر عوامل بیماری زا می تواند آسیب برساند ، اغلب به عنوان شدت آن توصیف می شود. این نه تنها به میزان آسیب آن برای فرد مبتلا بستگی دارد ، بلکه به این بستگی دارد که چگونه ویروس می تواند از دفاع بدن جلوگیری کند ، خود را تکثیر کرده و به سایر حاملان سرایت کند.

از نظر تکاملی ، اغلب یک ویروس بین تکثیر و آسیب رساندن به میزبان جابجا می شود. ویروسی که مانند دیوانه تکثیر می شود و میزبان خود را به سرعت می کشد ، ممکن است فرصتی برای سرایت به میزبان جدید نداشته باشد. از سوی دیگر ، ویروسی که به آرامی تکثیر می شود و آسیب کمی ایجاد می کند ، ممکن است زمان زیادی برای انتشار داشته باشد.

 

ویروس ها چگونه منتشر می شوند؟

هنگامی که فرد به ویروس آلوده می شود ، بدن او به مخزنی از ذرات ویروس تبدیل می شود که می تواند در مایعات بدن - مانند سرفه و عطسه - یا ریزش پوست یا در برخی موارد حتی لمس سطوح آزاد شود.

ذرات ویروس ممکن است در نهایت به یک میزبان بالقوه جدید یا یک جسم بی جان ختم شود. این اجسام آلوده به عنوان فومیت شناخته می شوند و می توانند نقش مهمی در گسترش بیماری ها ایفا کنند.