مزایای سلامتی و مضرات قهوه

کافئین پر مصرف ترین ماده روانگردان در جهان ، شناخته شده ترین ماده سازنده قهوه است.    درباره اثرات مفید آن بر روی بدن انسان کاملا تحقیق شده است اما به طور کلی قهوه یک نوشیدنی پیچیده با هزار ماده مختلف است . برخی مطالعات استدلال میکند که قهوه بدون کافئین و یا کافئین دار ممکن است اثرات سلامتی یکسانی داشته باشد و نشان می دهد که این کافئین نیست که بیشتر مزایای سلامتی قهوه را برعهده دارد. تحقیقات در مورد قهوه و نکات مثبت و منفی آن برای انسان تقریبا به پایان نرسیده است ، اما در اینجا لیستی از آنچه در حال حاضر می دانیم آورده شده است.

 

مزایای سلامتی قهوه

 

قهوه عملکرد بدنی شما را افزایش می دهد:  

 حدود یک ساعت قبل از تمرین یک فنجان قهوه سیاه بنوشید و عملکرد شما 11-12% بهبود می یابد کافئین سطح آدرنالین را در خون شما افزایش می دهد . آدرنالین هورمون "جنگ یا گریز" بدن شماست که به شما کمک میکند تا برای انجام فعالیت های بدنی آماده شوید.

 

قهوه ممکن است به شما در کاهش وزن کمک کند:                                             

 قهوه حاوی منیزیم و پتاسیم است که به بدن انسان در استفاده از انسولین کمک میکند ، سطح قند خون را تنظیم می کند و میل شما به غذاهای شیرین و تنقلات را کاهش می دهد .

 

قهوه به شما در چربی سوزی کمک میکند: 

                                                     کافئین به سلول های چربی کمک میکند تا چربی بدن را تجزیه کرده و از آن به عنوان سوخت استفاده کنند .

 

قهوه به شما کمک میکند تمرکز کرده و هوشیار باشید: 

                                     مصرف متوسط کافئین در روز به شما کمک میکند تمرکز کنید و هوشیاری ذهنی شما را بهبود می بخشد.

 

قهوه خطر مرگ را کاهش می دهد: 

   مطالعات نشان داده است که خطر مرگ زودرس نوشیدنی قهوه 25% کمتر از کسانی است که قهوه نمی نوشند.

 

قهوه خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد: 

 یک مطالعه نشان داده است که قهوه ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان را 20% و سرطان آندومتر در زنان را 25% کاهش دهد ، کافئین همچنین ممکن است از بروز سرطان سلول بازال که رایج ترین نوع سرطان پوست است جلوگیری کند.سرطان کبد و روده بزرگ ، افرادی که بیش از 50 سال سن دارند ، شیوع بیشتری دارد . سرطان کبد رتبه سوم مرگهای مربوط به سرطان را دارد در حالی که روده بزرگ در رتبه چهارم است.

در مورد سرطان کبد مطالعات نشان میدهد که قهوه خطر ابتلا به سرطان کبد را تا 40% کاهش میدهد و در یک مطالعه ذکر شده است که قهوه اثرات سرطان زایی شیمیایی را در بافت کبد کاهش می دهد و همچنین با کبد رابطه معکوس دارد .مطالعه دیگری نشان داده که برای کسانی که روزانه چهار تا پنج فنجان قهوه می نوشند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

 

قهوه خطر سکته را کاهش می دهد: 

                                                              مصرف منطقی قهوه (2-4 فنجان در روز ) با خطر کمتری در سکته مغزی همراه است.

 

قهوه خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش می دهد: 

  مطالعات نشان داده است که نوشیدن منظم قهوه 25% خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش می دهد . شواهدی وجود دارد که نشان می دهد قهوه در بخشی از مغز تحت تاثیر پارکینسون فعالیت می کند.

بیماری پارکینسون به دلیل مرگ برخی سلول های عصبی در مغز ایجاد می شود. با از بین رفتن این نورون ها خطر از دست دادن کنترل عملکردهای حرکتی را افزایش می دهد. خوشبختانه نشان داده شده که قهوه به جلوگیری از پارکینسون کمک می کند. چندین مطالعه نشان می دهد که کافئین مسئول کاهش خطر پارکینسون است و حتی ممکن است این خطر را تا 60% کاهش دهد.

 

قهوه از بدن شما محافظت می کند:

     قهوه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که به عنوان رزمندگان کمی که در برابر رادیکال های آزاد در بدن شما می جنگد و محافظت میکند.

 

قهوه ممکن است خطر دیابت نوع 2 را کاهش دهد : 

 کافئین حساسیت به انسولین را کاهش داده و تحمل گلوکز را مختل می کند بنابراین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. هر فنجان قهوه با 7% کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو ارتباط دارد.

 

  • قهوه روحیه شما را روشن میکند :

 به مبارزه با افسردگی کمک میکند و خطر خودکشی را کاهش می دهد. کافئین سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند و انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین ، دوپامین و آدرنالین را افزایش می دهد که روحیه شما را بالا می برد ، دو فنجان قهوه در روز 50% از خطر خودکشی جلوگیری می کند.

مطالعات نشان داده شده زنانی که روزانه چهار فنجان یا بیشتر قهوه مینوشند در واقع 20% کمتر دچار افسردگی میشوند.

                                                  

  • قهوه از مغز شما محافظت می کند:

 میزان بالای کافئین در خون شما خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد ، همچنین خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد . گسترده ترین بیماری تخریب عصبی در سراسر جهان شناخته ومطالعات نشان داده شده ، کسانی که قهوه مینوشند در واقع 65% کمتر دچار آلزایمر و زوال عقل می شود .

قهوه شاید بیشتر به عنوان منبع تحریک کننده کافئین شناخته شود ، با این حال قهوه همچنین حاوی مقادیر زیادی پلی فنول است و مصرف غذاهای غنی از فنول میتواند تاثیرات مستقیمی در مغز بگذارد و همچنین استرس و التهاب را کاهش می دهد .

پلی فنول: پلی‌فنول‌ها (polyphenols) دسته‌ای از مواد شیمیایی هستند که به ‌طور طبیعی در گیاهان وجود دارند. بیش از ۵۰۰ پلی‌فنول منحصربه ‌فرد در طبیعت وجود دارد. این مواد شیمیایی در مجموع باعنوان مواد شیمیایی گیاهی (phytochemicals) شناخته می‌شوند.

 

برخی از رایج‌ترین منابع پلی‌فنول عبارت‌اند از:

میوه ها:

 پرتقال، سیب، انگور، هلو، آب‌ گریپ‌فروت، گیلاس، بلوبری، آب انار، تمشک، آلو، تمشک ایرانی، توت‌فرنگی، زردآلو

 

سبزیجات:

اسفناج، پیاز، زیتون سیاه و سبز، کلم بروکلی، مارچوبه، هویج

 

غلات:

آرد کامل گندم و جو

 

آجیل ها،دانه ها،حبوبات:

سویای تفت ‌داده، لوبیای سیاه، لوبیای سفید، شاه ‌بلوط، فندق، گردوی آمریکایی، بادام،گردو، تخم کتان

 

نوشیدنی ها:

چای ،قهوه

 

چربی ها:

روغن زیتون ، روغن کنجد ، شکلات تلخ

 

ادویه ها وطعم دهنده ها:

پودر کاکائو،زعفران، رزماری خشک شده،سس سویا،میخک،نعناع فلفلی خشک شده،رازیانه ستاره ای شکل،تخم کرفس،مریم گلی خشک شده،پونه خشک شده،آویشن خشک شده،ریحان خشک شده،پودر کاری،زنجبیل خشک شده،هل،دارچین.

 

مضرات و خطرات نوشیدنی قهوه

قهوه بد ممکن است سمی باشد:

 قهوه بی کیفیت می تواند ناخالصی های زیادی در آن وجود داشته باشد که باعث بیماری ، سردرد یا احساس بد شود اگر قهوه شما از دانه هایی که بیش از حد پاره شده اند یا در غیر این صورت خراب شده اند درست شود این اتفاق می افتد ، حتی یک دانه قهوه خراب می تواند فنجان شما را سمی کند اگر شما سرمایه گذاری می کنید و قهوه ای با کیفیت بالا خریداری می کنید ، دیگر لازم نیست نگران این موضوع باشید.

 

  • قهوه می تواند شما را بکشد: 

 اگر در یک جلسه کوتاه 80-100 فنجان (23 لیتر ) بنوشید . این دوز کشنده است و در بدن 10-13 گرم کافئین به وجود می آورد قبل از رسیدن به این مرحله بیشتر آن را استفراغ می کنید زیرا 23 لیتر از هر مایعات زیادی است . حتی نوشیدن 23 لیتر آب می تواند شما را بکشد.

قهوه می تواند باعث بی خوابی و بی قراری شود: 

 حداکثر مقدار کافئین توصیه شده 400 میلی گرم است که تقریبا مقداری که از چهار فنجان قهوه دریافت خواهید کرد . اگر به کافئین حساس هستید در مورد قهوه مراقب باشید که چه مقدار و چه نوع قهوه ای مناسب شماست .

 

اگر باردار هستید بیش از یک فنجان در روز ننوشید

 مطالعات در مورد تاثیر قهوه بر روی جنین بحث برانگیز بوده است . اگرهنگام بارداری قهوه بنوشید ، کافئین به جنین می رسد و کودک شما به کافئین حساسیت زیادی پیدا می کند بنابراین اگر یک قهوه خور سنگین وزن هستید ونمی توانید آن را در دوران بارداری متوقف کنید ، حداقل مصرف قهوه را به یک فنجان در روز کاهش دهید .

 

اگر کلسترل بالایی دارید لطفا قهوه فیلتر شده را استفاده کنید

 دانه های قهوه حاوی کافستول و کهول هستند : دو ماده ای که به نظر می رسد سطح کلسترول ldl را افزایش دهد.فیلتر قهوه بیشتر ldl  را به دام میاندازد .

 

قهوه برای کودکان ممکن است شب ادراری را افزایش دهد

 یک نظر سنجی گزارش داد که مصرف کافئین در کودکان 5 تا 7 ساله ممکن است شب ادراری را افزایش دهد.

 

آیا نوشیدن قهوه برای شما مضر است یا مفید؟؟؟

اگر کلسترول بالا دارید ، یا به کافئین حساسیت دارید ، باید به نوشیدن قهوه توجه کنید. مقادیر مناسب  یک تا شش فنجان در روز قهوه می تواند برای شما مفید باشد . قهوه از بیماری های جدی جلوگیری میکند ، ذهن و عضلات شما را تقویت می کند و حتی در کاهش وزن به شما کمک می کند . به یاد داشته باشید تا زمانیکه قهوه مخصوص و بدون سم مینوشید آن را با احتیاط دم کنید و از آن لذت ببرید ، زیرا می دانید برای شما مفید است.